Dags att bekämpa den växande internationella populismen

Det har gått drygt en månad sedan Donald Trump installerades som president i USA. Den här tiden har varit oerhört turbulent, och trots att det inte är ovanligt att presidenter sätter sin prägel på ämbetet tidigt i mandatperioden har Donald Trump ömsom chockat och ömsom mobiliserat motståndare. Senast genom att sprida falsk information om läget i Sverige. Läkare i Världen ser bekymrat på den utveckling som nu sker med president Trump och den växande nationalismen och protektionismen.

Det finns många exempel på policy där Trump aktivt går emot vad Läkare i Världen står för. 15 ordförande från lika många Läkare i Världen-organisationer runt om i världen har behandlat tre sådana ämnen: the global gag rule, där organisationer som finansieras av bistånd från USA inte får nämna abort; Trumps till synes nonchalanta inställning till användningen av tortyr; och det uppmärksammade inreseförbudet riktat mot sju nationer där majoriteten av invånarna är muslimer.

I ljuset av alla dessa förbud är de strömningar valet av Trump representerar väldigt obehagliga. Vi har sett en uppsving av nationalistiska och populistiska partier, inte bara i USA, utan även i Europa. Den demokratiska värld vi har haft förmånen att leva i, den öppna och toleranta värld som vi har byggt, ser nu ett bakslag där nationalism och populism istället ökar.

För människorättsorganisationer inleds nu en period som är mycket tuffare än den vi sett de senaste tjugo åren. Vi finner oss i en värld där det inte är självklart längre att mänskliga rättigheter respekteras och att alla förtjänar att behandlas på samma basis oavsett ursprung, kön, sexuell läggning och tro. I Donald Trumps värld är det acceptabelt att separera människor från människor, att så tvivel och att rätt upp och ner godtyckligt diskriminera folk baserat på rädsla och desinformation.

För organisationer som Läkare i Världen måste vi fortsätta stå upp för rättigheter. Vi måste vittna vid varje tillfälle om alla de kränkningar vi ser mot mänskliga rättigheter. Vi måste markera mot den diskurs som nu tagit över där vi pratar om att människor ska förtjäna sina rättigheter. Mänskliga rättigheter förtjänas inte, de är okränkbara och odelbara.

Läkare i Världen kommer aldrig att acceptera att mänskliga rättigheter kränks; oavsett om det är i Sverige eller utomlands. Tillsammans står vi upp mot kränkningar och orättvisor.

Linnea Sandström Lange,

Kommunikatör, Läkare i Världen

Linnea Sandström Lange har synts som politisk analytiker i USA-sammanhang i Gomorron Sverige, TV3, Aftonbladet TV, Aktuellt, paneler och skriftligt format. Hon har en bakgrund inom politik i USA både inom en partipolitiskt obunden politisk organisation (PAC) och inom demokratiska kampanjer. Läkare i Världen är partipolitiskt obundna och står upp för mänskliga rättigheter i alla lägen.