Hundratusentals liv hotas om Indiens ger med sig för EU:s krav

Nya uppgifter indikerar att Indiens premiärministers kansli kan vara redo att gå med på europeiska krav som kraftigt begränsar möjligheten för Indien att tillverka billiga generiska mediciner. Det rapporterar indisk media om samtidigt som förhandlingarna om frihandelsavtalet mellan Indien och EU fortsätter idag.

– Vi uppmanar den Indiska premiärministern att stå emot EU och försvara Indiens roll som apotek för utvecklingsländer, säger Unni Karunakara Läkare Utan Gränsers internationella ordförande.

Läkare Utan Gränser är beroende av mediciner producerande i Indien för att behandla fler än 160 000 människor som lever med hiv/aids runtom världen. Indien är också källan till 80 procent av de hiv-mediciner som köps av internationella givare såsom Globala fonden. I ett tidigare läckt utkast av handelsavtalet kom det fram att EU ställer flera villkor som kraftigt skulle begränsa tillverkningen av generiska mediciner.

Den Indiska hållningen i förhandlingarna har tidigare systematiskt motsatt sig EU: s krav men de senaste rapporterna tyder på att premiärministern är redo att tänka om för att kunna avsluta förhandlingarna snabbt.

Generiska mediciner från Indien har spelat en nyckelroll i arbetat med att utöka behandling av hiv/aids i utvecklingsländer. En roll Indien fick genom att man tidigare inte beviljade patent på hiv-mediciner utan tillät tillverkning av läkemedel till ett rimligt pris. Det ledde till att priset på hiv-mediciner gick ner med 99 procent under det senaste decenniet. När Indien år 2005 blev fullvärdig medlem i Världshandelsorganisationen WTO var man tvungen att anpassa sin patentlagstiftning till WTO:s krav. Men den indiska lagen tar fortfarande hänsyn till folkhälsan, vilket innebär att landets läkemedelsbolag har kunnat fortsätta producera generika till ett rimligt pris. Problemet är nu att många av de nyare preparaten är patenterade även i Indien och därför utom räckhåll för generikatillverkarna.

I de pågående förhandlingarna om ett frihandelsavtal med Indien ställer nu EU flera krav som kommer att göra tillverkning och distribution av generika ännu svårare. Ett sådant krav är dataexklusivitet. Det innebär att läkemedelsbolagen får rätt att hemlighålla data om ett läkemedel – testresultat, effektivitet etc. – under hela patenttiden. Följden skulle bli att generikatillverkare inte kan använda sig av uppgifterna för att tillverka kopior, något som är praxis i dag. Istället skulle man vara tvungen av vänta tills patentet gått ut eller, vilket skulle bli oerhört dyrt och komplicerat, göra egna kliniska studier för att kunna få den generiska varianten av läkemedlet godkänt.

– Sammanfattningsvis handlar det för EU om att hitta nya sätt att skydda monopolet för den egna läkemedelsindustrin samt minska fri konkurrens från generikaproducenter som kan ge människor i fattiga länder tillgång till livsviktiga läkemedel till ett överkomligt pris, säger PehrOlov Pehrsson, hiv/aids expert på Läkare Utan Gränser.

– Den europeiske handelskommissionären har bekräftat för oss att han kommer att fortsätta försöka få Indien att gå med på villkoret om dataexklusivitet. Vi ber Indien att rata dataexklusivitet och alla andra delar av den europeiska handelsagendan som går längre än nödvändigt enligt internationella handelsregler och som hotar medicinerna som är livsviktiga för utvecklingsländerna, säger Unni Karanakara Läkare Utan Gränsers internationella ordförande.

För mer information kontakta Robert Höglund, kommunikatör, 073 727 1660, robert.hoglund@msf.org

• hiv/aids
  • hiv-aids