Lakritstrenden är här!

Vi är mitt i en lakritsrevolution. Mängder av lakritsprodukter lanseras på marknaden, efterfrågan tycks omättlig och nyfikna lakritsälskare vallfärdar till lakritsprovningar.

-"Nu i höst är det framförallt ekologiska lakritsprodukter som kommer stort, till exempel Glycyrhiza Glabra och Tufty från Italien", säger Tuija Räsänen, ägare av Chokladbutiken.se och Lakritsbutiken.se.

På kort tid har både Tuija Räsänens fysiska butik och webbutik blivit en central plats för lakritsälskare i hela landet. Lakritsutbudet har i den fysiska butiken utökat från en hylla bland butikens chokladsortiment till att uppta halva butiksutrymmet.
Flera gånger i veckan arrangeras också lakritsprovningar i butiken på Sankt Eriksgatan i Stockholm. -"Nyfikenheten kring lakrits är stor", säger Tuija Räsänen, "den väcker många minnen och ofta starka känslor, och oavsett om man älskar lakrits eller inte så är det få som vet vad lakrits egentligen är".

Denna nyfikenhet ledde också fram till Sveriges första lakritsfestival som ägde rum i april i år. Tuija, initiativtagare till lakritsfestivalen, berättar att den var mycket välbesökt och att 2010 års festival därför är förlagd till en större lokal på Hotell Norrtull.

Trenden med lakrits kan tydligt ses i alltifrån matvaruhandelns sortiment till recepttips i media och på restaurangernas menyer där lakrits allt oftare används som smaksättare. Även ekologisk lakrits blivit en alltmer efterfrågad och börjar nu finnas i alla möjliga former, konsistenser samt ofta utan tillsatt socker.

Tuija förutspår att trenden kommer att utvecklas så att marknaden för kvalitetslakrits blir starkare med en ökad tillgång på ekologisk och kvalitativ lakrits med tydligare innehållsförteckningar. Hon tror att EU med tiden kanske kommer att sätta gränsvärden för vad som är kvalitetslakrits, dvs. mängden lakritsrot i produkten och produktens övriga tillsatser.

Under Det Goda Köket finns Chokladbutiken.se & Lakritsbutiken.se i monter B05:50

Om Chokladbutiken.se och Lakritsbutiken.se
Chokladbutiken.se & Lakritsbutiken.se säljer kvalitetschoklad och lakrits på nätet samt i den egna butiken på Sankt Eriksgatan 99 i Vasastan, Stockholm. Företaget erbjuder även Chokladprenumeration, choklad- och lakritsprovningar samt arrangerar Lakritsfestivalen. Importör för Glycyrhiza Glabra och Tufty i Sverige är Beriksson Choklad & Import, en nära samarbetspartner till Chokladbutiken.se & Lakritsbutiken.se

Kontaktuppgifter:
Tuija Räsänen, ägare av Chokladbutiken.se & Lakritsbutiken.se