Salmiakkola är Sveriges favoritlakrits 2013

Finalen av Sveriges favoritlakrits 2013 genomfördes på Lakritsfestivalen 20-21 april på Annexet vid Ericsson Globe. 142 produkter hade blivit nominerade och de fem med flest röster tävlade i finalen. Vinnare blev Salmiakkola från Desserter utan gränser som fick över 50 procent av rösterna.

Sedan 2011 har Lakritsfestivalen varje år en tävling för lakritsprodukter. Efter en nomineringsprocess där 142 produkter fick röster genomfördes finalen av Sveriges favoritlakrits 2013 under helgens lakritsfest på Annexet vid Ericsson Globe. De fem lakritsprodukter som fått flest röster tävlade i finalen. Salmiakkolan vann och fick hälften av rösterna.

Resultat Sveriges favoritlakrits 2013

1. Salmiakkola från Desserter utan gränser
2. Lakrids A från Lakrids by Johan Bülow
3. Tyrkisk Peber från Fazer
4. Super Salty från Lakritsfabriken
5. Salty från Lakritsfabriken

Vinnare de två tidigare åren, sedan tävlingen startade 2011, Tyrkisk Peber från Fazer och Lakrids A från Lakrids by Johan Bülow, fanns även i år i topp fem. Utöver dessa var även två produkter från Lakritsfabriken i Ramlösa, Salty och Super Salty, i final.

Desserter utan gränser startades 2009 av Lotta Raab, utbildad kock vid Restauranghögskolan i Grythyttan. Hela företaget handlar om smakupplevelser och att inspirera andra till att vara kreativa i köket. Sedan 2010 gör Lotta Raab vinnarprodukten Salmiakkola, en handgjord gräddkola med äkta lakrits. Salmiakkola säljs idag i Sverige, Finland och Tyskland.

”Det är ett officiellt bevis på att Salmiakkolan är en unik smakupplevelse” säger Lotta Raab om vinsten. ”Eftersom vi gör allt för hand är utmärkelsen också en eloge till vårt hantverk, vi är så stolta och glada”. Några av festivalbesökarnas motiveringar för att Salmiakkolan skulle vinna var ”Som balsam för själen”, ”En ren och skär njutning som väcker begäret efter mer!” och ”Ett äkta lakritshantverk”.
___________________

Lakritsfestivalen, Sankt Eriksgatan 99, 113 31, Stockholm, www.lakritsfestivalen.seTuija Räsänen, ägare av Choklad & Lakrits Sverige, arrangör för Lakritsfestivalen, 08-210 210, 0738-44 02 04, tuija@lakritsfestivalen.se

Anette Jonsson, marknadsansvarig för Lakritsfestivalen
0709-301 269, anette@lakritsfestivalen.se

Bakom Lakritsfestivalen finns Choklad & Lakrits Sverige och ägaren Tuija Räsänen som också är Lakritsfestivalens arrangör. Företagets fokus är att hitta kvalitétschoklad och lakrits från hela världen. Idag har företaget tre butiker; i Stockholm, i Trosa och på webben.

Bakgrunden till Lakritsfestivalen är att Tuija Räsänen upptäckte det stora behov lakritsälskare har att prata om sitt lakritsintresse, hitta lakritsprodukter de smakat en gång och att möta andra med samma passion. Utöver den årliga lakritsfesten hålls också regelbundna lakrits- och chokladprovningar. Läs mer på www.chokladolakrits.se.

Lakritsfestivalen är Sveriges årliga lakritsfest, en fest fylld med goda smakupplevelser, spännande aktiviteter och ny kunskap om lakrits. Syftet är att vara en mötesplats för lakritsälskare, producenter och återförsäljare. Lakritsfestivalen 2014 (sjätte festivalåret) äger rum 22-23 mars. Läs mer www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen eller twitter.com/Lakritsfestival.

• tävling
  • reslutat
  • handgjord
  • sveriges favoritlakrits