Vilken lakrits blir Sveriges Favoritlakrits 2017?

Sveriges Favoritlakrits är Lakritsfestivalens årliga tävling för lakritsprodukter. Vilken produkt tar hem segern i år? Nomineringsperioden pågår mellan 15 januari och 15 mars. Finalen genomförs på Lakritsfestivalen 1-2 april.

Lakritsfestivalens tävling för lakritsprodukter, Sveriges Favoritlakrits, startade 2011 och har blivit en årlig barometer för svenska lakritstrender. Totalt röstar flera tusen lakritsentusiaster varje år. Inspirationen till tävlingen kommer från Finlands Salmiakförenings årliga tävling Salmiakki Finlandia.

Alla produkter med lakrits som finns till försäljning i Sverige kan vinna utmärkelsen Sveriges Favoritlakrits. Varje person har en röst under nomineringsperioden och en under finalen. Produktnamnet måste noga framgå för att nomineringsrösten ska godkännas. Bland de som nominerar vinner fem personer en lyxig goodybag med två festivalbiljetter och lakrits.

Nomineringen av lakritsprodukter sker via tävlingsformulär på Lakritsfestivalens hemsida eller via mejl till tavling@favoritlakrits.se. Nomineringsperioden startar 15 januari och avslutas 15 mars.

Finalen genomförs på Lakritsfestivalen 1-2 april med fem tävlande finalister och besökarna som domare. Festivalen arrangeras på Annexet vid Ericsson Globe i Stockholm. Segraren koras på söndagen den 2 april koras.

Tidigare vinnare av Sveriges Favoritlakrits
2011, som var första tävlingsåret, vann Tyrkisk Peber, även kallad Turkisk Peppar, från Fazer. Totalt fick 100 olika lakritsprodukter röster och vinnaren Tyrkisk Peber Original från Fazer fick åtta procent av rösterna.

Vinnare 2012 blev Lakrids by Johan Bülows Lakrids A, en chokladöverdragen sötlakrits rullad i lakritspulver, som fick tio procent av rösterna. Över 150 olika produkter fick röster, vilket var en ökning med femtio procent från året innan.

2013 var första gången som det togs fram fem finalister som besökarna på Lakritsfestivalen fick smaka och rösta på. Vinnare blev Desserter utangränseroch deras Salmiakkola med ungefär hälften av finalrösterna.

2014 stod Salmiakkola från Desserter utan gränser återigen som vinnare.

2015 blev Salmiakkolan vinnare för tredje gången av Sveriges Favoritlakrits.

2016 vann Salmiakbomben från Ett Chokladeri.

• sveriges favoritlakrits
  • tävling
  • konfektyr
  • produkttävling

Lakritsfestivalen i Stockholm och Helsingfors är årliga lakritsfester med syfte att förmedla glädje, gemenskap och kunskap om lakrits. I Stockholm har festivalen arrangerats sedan 2009 och 2016 kom över 11 000 besökare till Annexet vid Ericsson Globe. Finlands tredje Lakritsi- ja Salmiakkifestivaalit arrangerades den 29-30 oktober 2016 på Wanha Satama, Skatudden i Helsingfors och lockade över 6 300 besökare. Arrangör är lakritsexperten Tuija Räsänen som även äger butiken och webbutiken Choklad & Lakrits Sverige.

Läs mer på www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen, www.instagram.com/lakritsfestivalen och www.lakritsifestivaalit.com, www.facebook.com/lakritsifestivaalit, www.instagram.com/lakritsifestivaalit.