LAN Assistans levererar lagringslösning till Hallvarsson & Halvarsson

Kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson har valt LAN Assistans som leverantör av en ny lagringsplattform baserat på NetApp, VMware och Fujitsu. Implementeringen påbörjas nu under våren.

Lösningen innehåller flera funktioner som effektiviserar hanteringen och minskar avtrycket av data. Bland annat ger funktionen deduplicering Hallvarsson & Halvarsson möjligheten att sänka avtrycket på disk med minst femtio procent i deras virtuella miljö.

– Vi på Hallvarsson & Halvarsson är väl medvetna om att datamängden ständigt ökar, och har därför letat efter en lösning som passar vår verksamhet när det gäller att öka driftsäkerheten samt effektivisera vår lagringsmiljö. LAN Assistans presenterade en lösning på en plattform som motsvarar våra krav, berättar Christopher Hörman, IT-ansvarig på Hallvarsson & Halvarsson.

I avtalet ingår också LAN Assistans Second Site(LSS) som gör att Hallvarsson & Halvarsson dessutom får tillgång till lagring i en sekundär, säkerhetsklassad datahall.

– Hallvarsson & Halvarsson kommer helt klart få en säkrare hantering av sin data ­– till exempel kommer tiden för säkerställandet och återläsandet av data att minskas från dagar till minuter. Dessutom kommer det kunna göras flera gånger i timmen istället för en gång per dag, som det görs idag, säger Johan Kolsgård, LAN Assistans affärsområdeschef inom Virtualisering, Server och Storage.

– Det finns flera positiva, tekniska aspekter med lösningen. För att bara nämna några så leder användandet av snapshot-teknik till att tiden minskas drastiskt gällande att administrera backuper. En annan är förstås miljöaspekten som gör att elförbrukningen går ner rejält i serverhallen, avslutar Christopher Hörman.

Johan Kolsgård
johan.kolsgard@lanassistans.se