Land Rover neutraliserar utsläppen från sina nya bilar

- Land Rover lanserar världens största klimatkompensationsprogram Land Rover klimatkompenserar utsläppen för nya Land Rovers första 7 500 mil utöver neutraliseringen av utsläppen från biltillverkningen. Klimatkompensationen är en del av Land Rovers satsning på hållbarhet som länge varit en del av Land Rovers arv.

Land Rover arbetar med hållbarhetsfrågor både på kort och på lång sikt. Genom forskning och utveckling skapar Land Rover bränslesnåla motorer, förnyelsebara bränslen och lättare bilkonstruktioner för framtiden. Land Rover är nu mitt uppe i ett omfattande investeringsprogram på 8 miljarder i ny miljöteknik.
På bilmässan i Genève i mars visade man bl. a projektbilen Land Rover LRX, en 4-hjulsdriven dieselhybrid. Bilen har en elmotor som hjälper förbränningsmotorn och på så sätt minskar förbrukningen och utsläppen av farliga avgaser.

På kort sikt arbetar Land Rover med klimatkompensation där utsläppen från en ny Land Rover kompenseras för de första 7 500 milen. Land Rover erbjuder också alla nya Land Rover-ägare körutbildning, där utbildning i miljövänlig körning är ett obligatoriskt moment.

Utsläppen neutraliseras genom Climate Care, ett respekterat företag inom klimatkompensation, som genomför projekt inom förnyelsebar energi, teknologiförändring och energieffektivisering. Climate Cares projekt arbetar utifrån erkända internationella riktlinjer; Gold Standard VER stream (GS-VER) och Voluntary Carbon Standard (VCS). Projekten innefattar exempelvis spisprojekt i Uganda, vattenkraftsprojekt i Tajikistan och vindkraftverk i Kina.

- "Tillsammans kan vi ta viktiga steg mot en hållbar utveckling. Vi kan inte vänta på morgondagens lösningar och vi kan inte heller vara nöjda med de lösningar vi har idag. Därför arbetar vi på Land Rover både med långsiktiga och kortsiktiga lösningar på miljöproblemen vi möter idag"

säger Hans Rubenstein informationschef på Land Rover Sverige