Den nya limiterade upplagan av Defender firar en milstolpe för Land Rover med exklusiv exteriörfärg och unika detaljer

DEFENDER HEDRAR SITT ARV MED NY LIMITED EDITION

• Exklusiv jubileumsutgåva: Land Rovers 75-årsjubileum markeras med nya Defender Defender 75th Limited Edition
  • Historiska detaljer: Gramsere Green introduceras för exteriören och interiören med unik jubileumsgrafik - tillgänglig i karosslängderna 90/110
  • Fortsatt innovation: Utrustad med den senaste tekniken inklusive 3D-surroundkamera, LED-strålkastare med Matrix-teknik och konfigurerbar terrängrespons
  • Elektrisk prestanda: Utöver P400 och D300 Ingenium-motorer med avancerad mildhybridteknik erbjuds den limiterade utgåvan även som P400e laddhybrid

14 september, 2022, Stockholm, Sverige – 1948 introducerades Serie I på Amsterdam Motor Show. Nu firar Land Rover jubileet med specialutgåvan Defender 75th Limited Edition.

Defender 75th Limited Edition är tillgänglig i karosslängderna 90/110 och har ett exklusivt exteriört designtema med en rad unika detaljer. Exteriören introducerar Grasmere Green för Defender-serien för första gången – en färg som är exklusiv för jubileumsutgåvan – med 20-tums lättmetallfälgar och centrumkåpor i samma gröna nyans. Exteriören fulländas med en unik 75-års jubileumsgrafik, Ceres Silver-stötfångare och tonade rutor.

Defenders slitstarka och mångsidiga interiör har fått en liknande behandling, den exponerade tvärgående balken i kupén är i borstad Grasmere Green-pulverlack och har laseretsade detaljer. Sätena har en finish i Resist Ebony. Mittkonsolen kommer i Robustec-material – det mest robusta tyget Defender har att erbjuda – och inrymmer också handtag för en bekvämare färd off-road.

Stuart Frith, Lifecycle Chief Engineer Defender, säger: “Sedan lanseringen av den nya Defender har kunder över hela världen blivit förälskade i den och efterfrågan är fortfarande extremt stor. Den nya limiterade utgåvan fångar andan från de senaste 75 åren, med sina färger och detaljer, och förenar det med innovativ ny teknik som elektrisk hybridkraft, konfigurerbar terrängsrespons, trådlösa mjukvaruuppdateringar med Software-Over-The-Air-teknik och oöverträffad terrängkapacitet.”

Jubileumsutgåvan är baserad på den högutrustade HSE, som har omfattande standardutrustning. Innovativ teknik, vilket inkluderar 3D-surroundkamera, konfigurerbar terrängrespons, MeridianÔ-ljudsystem, LED-strålkastare med Matrix-teknik, Pivi Pro infotainmentsystem med 11,4-tums pekskärm, Head-Up Display och trådlös laddare.

Alla limiterade modeller har även ett fällbart tygtak eller möjlighet till ett skjutbart panoramatak, medan överlägsen komfort tillhandahålls av elektriskt inställbara säten med minnesfunktion för 14 olika positioner, uppvärmd ratt och 3-zons klimatanläggning. En elektrisk utfällbar dragkrok och året-runt-däck kan adderas som tillval för förbättrad kapacitet.

Förutom P400 och D300 Ingenium-bensin- och dieselalternativ* finns även en kraftfull och effektiv P400e laddhybriddrivlina (PHEV) tillgänglig för 110-modellen. Bensin- och dieselmotorerna använder mildhybridteknik (MHEV) för att optimera prestanda och bränsleekonomi genom att utnyttja energi som normalt går förlorad under fartminskning och inbromsning.

Denna unika limiterade utgåva säkerställer sin plats som ett potentiellt samlarobjekt inom Defender-familjen. Bilen presenteras tillsammans med en ny Land Rover-lifestylekollektion för att fira detta historiska ögonblick.

Lifestylekollektionen delar färgtemat Grasmere Green och har ett omfattande utbud av produkter, inklusive en minimalistisk unik klocka med två remmar, en funktionell ryggsäck och kläder med 75 års-grafik och andra unika detaljer.

Defender har vunnit mer än 50 globala utmärkelser, inklusive ”Årets bil” 2020 av Top Gear, ”Årets SUV” 2021 av MotorTrends och ”Bästa SUV” 2020 av Autocars, samt ett 5-stjärnigt betyg av Euro NCAP.

Land Rover föddes med lanseringen av ett enda fordon. Idag är Land Rovers SUV-familj ett bevis på den banbrytande innovationsanda som kännetecknat Land Rover i mer än sju decennier. Varumärkesfamiljerna Defender, Discovery och Ranger Rover erbjuder oöverträffad kapacitet, mångsidighet och lyx – den perfekta grunden för ytterligare 75 år av framgång.

Ett visst antal Defender 75th Limited Edition är öronmärkta för den svenska marknaden och kan beställas under en begränsad period hos utvalda återförsäljare under hösten/vintern 2022. Nya Defender Defender 75th Limited Edition kostar från 1 116 900 SEK för 90 och 1 172 900 SEK för 110.

*P300 endast för EU-importörer och Japan.

Presskontakt Marketing Manager +46 730317617