F-TYPE MARKERAR 75 ÅRS SPORTBILSHISTORIA OCH DEN SISTA MODELLUPPDATERINGEN

F-TYPE MARKERAR 75 ÅRS SPORTBILSHISTORIA OCH DEN SISTA MODELLUPPDATERINGEN

• F-TYPE 75: För att fira det sista tillverkningsåret av modellen kan kunderna välja mellan specialutgåvorna F-TYPE 75 och F-TYPE R 75, antingen som coupé eller cabriolet, vilka drivs av Jaguars kompressormatade 5,0 liters V8-motor på 450 hk respektive 575 hk.

• Minutiös exklusivitet: Med sina unika in- och utvändiga designdetaljer, omfattande specifikationer och den exklusiva metalliclacken Giola Green, är specialutgåvorna en passande hyllning till den klassiska förbränningsmotorns prestanda. 2025 övergår Jaguar till att bli ett helelektriskt modernt premiumvarumärke.

• Dramatisk prestanda: F-TYPE:s utbud av kraftfulla, dynamiska motorer inkluderar fyra- och åttacylindriga alternativ med effekter från 300 hk till 575 hk, som erbjuder enastående körglädje och ett omisskännligt ljud.

• Exceptionell smidighet: F-TYPE ger en verkligt involverande och engagerande upplevelse med omedelbar och intuitiv respons.

• Finns att beställa nu:De första leveranserna är planerade till Q1 2023 – året då Jaguar firar 75 års sportbilshistoria. Konfigurera din egen på jaguar.se

Tisdag 11 oktober 2022, Stockholm, Sverige – Jaguar F-TYPE är den ultimata sportbilen från Jaguar med ett 75-årigt arv som inkluderar några av de mest ikoniska modellerna som någonsin byggts.

Både som coupé och cabriolet erbjuder F-TYPE en perfekt balans mellan dynamisk prestanda och körglädje med en kraftfull, självsäker design och en kupé som definieras av lyxiga material, stort hantverk och exklusiva detaljer.

Inför den sista årgången, som kommer att finnas på vägarna 2023, har utbudet blivit renare och mer fokuserat, vilket gör det lättare för kunderna att välja sin perfekta F-TYPE. Bilen ser mer målmedveten och självsäker ut än någonsin, med 20-tumsfälgar som standard på alla modeller och diskreta detaljer så som centrumkåpor och emblemet på frontgrillen har ändrats från rött till svart, samt att accentfärgerna på R- och R-Dynamic-märket nu är svart och grått i stället för rött och grönt.

För att fira det sista tillverkningsåret av F-TYPE kan kunderna välja mellan de nya specialutgåvorna F-TYPE 75 och F-TYPE R 75. Dessa kännetecknas av unika in- och utvändiga designdetaljer, omfattande specifikationer och givetvis, den kompressormatade 5,0 liters Jaguar V8-motorn**, som är kännetecknande för F-TYPE. Dessa exklusiva modeller är en passande hyllning till den klassiska förbränningsmotorns prestanda innan Jaguar övergår till att bli ett helelektriskt modernt permiumvarumärke 2025.

Matthev Beaven, Jaguar Land Rover Chief Designer, Exteriors, säger: “I 75 år har Jaguar varit kända för att producera extraordinära sportbilar som levererar prestanda, smidighet och maximal körglädje. Specialutgåvorna av F-TYPE lever upp till dessa principer och adderar unika interiöra och exteriöra designdetaljer som hyllar detta arv innan Jaguar blir ett helelektriskt modernt premiumvarumärke från och med 2025.”

Design

Jaguar F-TYPE ser lika dramatisk ut som alltid och är den ultimata sportbilen från Jaguar, med ett 75-årigt arv. Frontens kraftfulla proportioner – med en kaross av lätt, styv aluminium – känns omedelbart igen, och den fokuserade och självsäkra närvaron refererar till de flytande formerna från Jaguars rika sportbilsarv, som började med XK120, vilken lanserades 1948 som världens snabbaste serietillverkade bil.

Supertunna LED-strålkastare, med Pixel-teknik som standard**, J-formade varselljus och svepande körriktningsvisare framhäver bilens visuella bredd och ger en fingervisning om dess prestanda. De smälter perfekt in i motorhuvens ”flytande metall-yta”, som elegant sveper bakåt, inspirerad av ikoniska modeller som C-TYPE och D-TYPE.

Unikt för F-TYPE 75 och F-TYPE R 75 är de diskreta logotyperna på framskärmarna som framhäver F-TYPE:s omisskännliga siluett.

Som en del av det förenklade kunderbjudandet erbjuds nu varje F-TYPE i sortimentet med en modellspecifik 20-tumsfälg som standard, där F-TYPE 75 och R 75 utmärks av blanksvarta, 5-ekrade fälgar respektive blanksvarta diamantsvarvade 10-ekrade fälgar.

Linjen över bakhjulen förstärker F-TYPE:s naturliga dramatiska, målmedvetna design och sveper nedåt till de smala LED-ljusen med ”Chicane”-signatur. Avgasrören, som är specifika för drivlinan, sticker ut från den bakre diffusorn, vilket tydligt signalerar F-TYPE:s intentioner. Fyrcylindriga modeller har ett enkelt centralt avgasrör, medan både F-TYPE med 450 hk och F-TYPE R 75 V8 med 575 hk är utrustade med fyrdubbla avgasrör, sistnämnda kompletteras med subtilt etsade R-emblem.

F-TYPE:s förarfokuserade interiör är ett uttryck för bilens elegans och prestanda. Kombinationen av traditionellt Jaguar-hantverk, utsökta detaljer och material samt överlägsen finish ger en stark lyx- och sportkänsla.

Kupén har en 12,3-tums konfigurerbar interaktiv förardisplay som erbjuder ett urval av olika visuella teman – som det anstår en riktig sportbil kännetecknas standardläget av en stor central varvräknare.

Denna funktion, och växlingslampan, förmedlar subtilt F-TYPE:s karaktär och förstärker digitalt det mekaniska uttrycket, som kan ses i startknappens pulserande röda ”hjärtslag” och de utfällbara mittventilerna.

Modellerna F-TYPE 75 och R 75 står ut med sitt unika siluettmotiv på Engine Spin-mittkonsolen och instegslisterna i rostfritt stål, medan det interiöra designpaketet Black Pack är en annan valbar diskret förbättring.

Slimline-lättviktssäten, i sport- eller prestandautförande, där den senare är standard för F-TYPE 75 och R 75 – kombinerar en ergonomiskt optimerad form med enastående komfort, som förstärks ytterligare av uppvärmnings- och nerkylningsmöjligheter. Material som Windsor-läder – standard i specialutgåvorna – ger ytterligare en lyxig touch, samt understryks av detaljer som det sydda monogrammönstret, vilket går igen i dörrklädseln med det valfria utökade läderalternativet Extended Leather Upgrade, och Jaguar-emblem eller R-motiv på nackstöden. Innertak i Ebony mocka – även det standard på F-TYPE 75 och R 75 – gör kupén ännu mer exklusiv.

Köregenskaper

F-TYPE fortsätter att sätta standarden för verkligt engagerande, förarfokuserade sportbilar. Dubbel wishbone-upphängning fram och bak, noggrant justerad elektrisk servostyrning (EPAS) och Toque Vectoring by Braking ger enastående smidighet och en närvarande körkänsla. Dessa attribut är grundläggande för bilens omedelbara och intuitiva svar på alla inputs från föraren.

Chassit på F-TYPE** och R 75 är ytterligare förstärkt genom att de bakre hjulspindlarna är tillverkade i lätt, pressgjutet aluminiummaterial, som tillsammans med förstärkta hjullager ger absolut kontroll över hjulrörelser och däckets vägkontakt, vilket bidrar till en mer närvarande körkänsla. För R 75 är detta nyckelattribut optimerat tack vare reviderade övre kulleder som ger avsevärt ökad stabilitet i chassit. Båda modellerna är också utrustade med elektronisk aktiv bakre differential EAD (Electronic Active Differential) för att optimera väggreppet.

Torque on-demand fyrhjulsdrift med Intelligent Drivelina Dynamics (IDD)-teknologi – tillgänglig för F-TYPE** och standard för R 75 – förbättrar greppet och dynamiken ytterligare – på alla ytor och i alla väder – samtidigt som F-TYPEs karakteristiska bakhjulsdrivna körkänsla och balans bevaras.

Alla fyrcylindriga F-TYPE-modeller med 300 hk använder noggrant stämda monotubedämpare för att leverera de köregenskaper som ger dessa modeller deras unika karaktär, medan F-TYPE 75** och R 75 utrustade med Jaguars Adaptive Dynamics-system med konfigurerbar dynamik. Med hjälp av elektroniskt styrda, kontinuerligt varierbara dämpare optimerar Adaptive Dynamics både komforten vid låga hastigheter och kontrollen i höga hastigheter, medan Configurable Dynamics gör det möjligt för föraren att skräddarsy inställningarna för fjädringens styvhet, styrvikt, gasrespons och växlingar.

Varje F-TYPE i sortimentet är utrustad med distinkta 20-tumsfälgar. Alla kommer med en standarddesign samt tre andra valfria utförande, inklusive smidda fälgar för R 75. Passande nog är R 75, som utgör prestandaflagskeppet i F-TYPE-serien, utrustad med bredare, specialutvecklade Pirelli P Zero-däck – 265/35/ZR20 fram och 305/30/ZR20 bak – som ger exceptionellt grepp.

F-TYPE R 75 kan utrustas med Jaguars bromssystem Carbon Ceramic Matrix (CCM), som innefattar 398 mm främre samt 380 mm bakre bromsskivor med monoblock-bromsok, med en distinkt gul finish, som ger exceptionell hög bromsprestanda.

Drivlinan

F-TYPE:s utbud av kraftfulla, lyhörda motorer inkluderar fyra- och åttacylindriga modeller med en effekt från 300 hk till 575 hk – ett brett utbud som saknar motstycke i sportbilssegmentet. Alla kombineras med en åttastegad Quickshift-växellåda med antingen SportShift-växelspak eller rattmonterade växlingspaddlar. Alla motorer tillverkas vid Jaguar Land Rover’s Enginge Manufacturing Center i Wolverhampton, Storbritannien.

Den 2,0 liters fyrcylindriga Ingenium-turbomotorn med 300 hk och exklusiv bakhjulsdrift genererar maximalt vridmoment från bara 1 500 rpm, vilket ger exceptionell gasrespons i hela varvtalsområdet. Den levererar också den prestanda som förväntas av F-TYPE och möjliggör acceleration från 0-100 km/h på bara 5,6 sekunder samt en topphastighet på 250 km/h.

Den 5,0 liters kompressormatade V8-motorn med 450 hk har utvecklats för att erbjuda användbara och givande prestanda – ett maximalt vridmoment på 580 Nm genereras från 2 500 rpm. Denna motor är tillgänglig i F-TYPE 75* och erbjuds med ett urval av fyrhjulsdrift med Intelligent Driveline Dynamics eller – för purister – bakhjulsdrift. Båda har en elektronisk aktiv bakre differential för att optimera greppet, och båda möjliggör 0-100 km/h på bara 4,4 sekunder och en topphastighet på 250 km/h.

För verklig exceptionell prestanda i alla väder och på alla typer av väglag finns F-TYPE R 75. Modellen erbjuds exklusivt med fyrhjulsdrift, dess kompressormatade V8-motor levererar 575 hk och har ett anmärkningsvärt vridmoment på 700 Nm. Du tar dig från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder, medan topphastigheten är elektroniskt begränsad till 300 km/h.

Varje motor är som standard utrustad med ett omkopplingsbart aktivt avgassystem. Det bevarar det distinkta ljudet som för alltid är förenat med F-TYPE, och är noggrant justerat för att passa varje modells enskilda prägel. Högeffektiva partikelfilter** hjälper till att minimera utsläppen.

Kunder som väljer en V8 drar nytta av Quiet Start-funktionen, som säkerställer ett mer subtilt, förfinat startljud: elektriskt manövrerade bypassventiler i den bakre ljuddämparen förblir stängda tills de automatiskt öppnar sig under belastning, vilket frigör det karaktäristiska ljudet som är grundläggande för F-TYPE-körupplevelsen. Om så önskas kan Quiet Start-funktionen inaktiveras genom att man istället aktiverar körläget Dynamic Mode eller trycker på den omkopplingsbara avgasknappen innan motorn startas.

De första leveranserna är planerade till Q1 2023 – året då Jaguar firar 75 år av sportbilar – som är ett avgörande ögonblick i varumärkets historia när det stolt går mot en helelektrisk framtid från och med 2025.

Årsmodell 2024 av Jaguar F-TYPE (marknadsberoende) tillverkas vid Castle Bromwich-fabriken i Storbritannien och omfattar:

• F-TYPE R-Dynamic: Fyrcylindrig med 300 hk; Bakhjulsdrift
  • F-TYPE R 75: V8 med 575 hk; Fyrhjulsdrift

F-TYPE:s V8-motorer tillverkas vid Jaguar Land Rovers toppmoderna fabrik i Wolverhampton, Storbritannien.

* Alla siffror för utsläpp och bränsleekonomi är EU – WLTP (TEL) kombinerade. De angivna siffrorna är ett resultat av officiella tillverkartester i enlighet med EU-lagstiftning. Endast i jämförelsesyfte. Verkliga siffror kan skilja sig åt. CO2- och bränslekonomisiffror kan variera beroende på faktorer som körstil, miljöförhållanden, last, hjulmontering och monterande tillbehör.

** Marknadsberoende

Presskontakt Marketing Manager +46 730317617