NYA JAGUAR F-PACE: LYXIG, UPPKOPPLAD, ELEKTRIFIERAD

NYA JAGUAR F-PACE: LYXIG, UPPKOPPLAD, ELEKTRIFIERAD

Nästa generations F-PACE har en ny självsäker design, uppdaterad interiör med utsökta detaljer och det senaste infotainmentsystemet Pivi Pro. Prestandavalet ligger mellan fyra- eller sexcylindriga bensin- och dieselmotorer med mildhybridteknik eller en laddhybrid med 404 hk och ren eldrift upp till 53 km*.

• Vi presenterar nya F-PACE: Förbättrad exteriördesign, helt ny interiör, avancerade anslutningsmöjligheter och effektiv elektrifierad drivlina för första gången
  • Förfinad exteriör: Ny motorhuvsdesign, supertunna LED-strålkastare, ny grill, nya bakljus och ny stötfångare för en mer självsäker utstrålning
  • Utvecklad interiör: Helt ny interiör med utsökta detaljer, behagliga material och intuitiv teknik skapar ett rofyllt kupéutrymme för alla passagerare
  • Elektrifierade drivlinor: Laddhybrid (PHEV) ** och mildhybriddrivlinor (MHEV) för ökad effektivitet och förfining
  • PHEV**:Den fyrcylindriga laddhybriden på 404 hk har en elektrisk räckvidd upp till 53 km* med CO2-utsläpp från 49 g/km*
  • Sexcylindrig MHEV-bensin och diesel: Nya 400 hk sexcylindriga 3,0-liters Ingenium-bensinmotorer och de senaste sexcylindriga 300 hk Ingenium-dieselmotorerna med MHEV-teknik levererar förfinad kraft och exceptionell prestanda
  • Senaste dieselmotorerna: Nästa generations fyrcylindriga turboladdade Ingenium-dieselmotor på 2,0 liter levererar förbättrad effektivitet med MHEV-teknik
  • Alltid uppkopplad: I tekniken ingår Jaguars senaste infotainmentsystem Pivi Pro med dubbla SIM-kort och manövrering via en helt ny 11,4-tums HD-pekskärm med välvd glasyta
  • Alltid uppdaterad: Trådlös programöverföring (”over the air”) säkerställer att de senaste uppdateringarna till bilens system och infotainment installeras sömlöst och på distans
  • Passagerarnas välbefinnande: Innovativaktiv vägljudsreducering samt jonisering av kupéluften med PM2.5-filtrering för att fånga ultrafina partiklar och allergener
  • Finns att beställa: Nya Jaguar F-PACE P250 Signature kostar från 599.900 kr. Utrustad med bland annat panoramaglastak och 20-tums aluminiumfälgar som standard. Bygg din perfekta Jaguar F-PACE på www.jaguar.com

15 september 2020, Whitley, Storbritannien: Med en självsäker ny exteriör, vackert utformad helt ny interiör, den senaste generationen Pivi Pro infotainment och fyr- och sexcylindriga radmotorer att välja mellan inklusive PHEV** och MHEV-teknik är nya Jaguar F-PACE lyxigare, mer uppkopplad och effektiv. Denna 4-cylindriga, 404 hk starka PHEV har en elektrisk räckvidd på upp till 53 km*.

Den nya exteriördesignen ger den prisbelönta prestanda-SUV:en F-PACE en mer avskalad och trygg framtoning med en ny skulpterad motorhuv med bredare effektbula och jämnare, mer exakt definierade ytor. Den nya motorhuven bidrar också den till en mer uppseendeväckande finish genom färre slutna linjer på bilens front.

Luftutsläppen i skärmarna har nu det ikoniska emblemet med Jaguar-figur (leaper), ett exempel på den exceptionella detaljnoggrannhet som präglar hela bilen. En ny främre stötfångare med nydesignade luftintag och mörka meshdetaljer breddar visuellt nya F-PACE för en säkrare dynamisk närvaro.

Nya, extremt smala strålkastare med fyra insatser helt i LED-teknik och dubbla J-formade karakteristiska varselljus kan fås med pixel-LED-teknik som tillval. Med adaptiv ljusstråle som analyserar vägen framför bilen och automatiskt anpassar helljuset för att maskera mötande trafik eller vägmärken, kan systemet skapa ljusstrålar med varierande mönster genom att välja olika LED-segment och på så vis optimera sikten utan att störa andra förare.

Lyxig LED-teknik är standard på alla modeller och kan fås med automatisk helljusassistent på SE- och HSE-modeller. Tekniken använder den framåtriktade kameran för att automatiskt växla mellan hel- och halvljus så att mötande förare inte bländas. Animerade körriktningsvisare kan också fås på alla modeller monterade som en del av ytterligare länkade tillval för ökad förfining.

Bak pryds de nya slimmade strålkastarna av Jaguars dubbla chikangrafik – som först förhandsvisades på helt eldrivna I-PACE – för att framhäva bilens bredd. Den nya stötfångardesignen och den skulpterade nya bakluckan ger också visuell dramatik och ett mer självsäkert utseende.

I utförandet R-Dynamic har nya F-PACE en rad distinkta designelement som ger ett mer prestandabetonat utseende, och alla modeller kan fås med svart exteriörpaket för en ännu mer dynamisk framtoning med skräddarsydda element i blanksvart finish.

Helt ny, genomarbetad interiör

F-PACE har en helt ny interiör med ännu mer lyx, bättre uppkoppling och förfining av varje detalj. Förarplatsens nya design är djärvare, mer dynamisk och har större fokus på föraren. En ny sportig mittkonsol, sveper upp till instrumentpanelen, med trådlös laddmöjlighet som tillval, och större förvaringsutrymme i konsolen.

I hjärtat av den nya interiören sitter en sömlöst integrerad, centralt placerad 11,4-tums HD-pekskärm med välvd glasyta i ett elegant hölje av magnesiumlegering. Den används för att styra det nya infotainmentsystemet Pivi Pro. Interiören har vackert utformade äkta dekorer i bland annat träfaner med öppna porer samt aluminium, till exempel de övre dörrinläggen och ”pianolocket” som löper över hela instrumentpanelens bredd. Laseretsade högtalargaller och JaguarDrive Control-vredet av metall är typiska exempel på detaljnoggrannheten.

Julian Thomson, Jaguars designchef,: “Nya F-PACE är dynamisk och självsäker med en elegant framtoning på vägen och representerar en betydande utveckling av Jaguars designspråk. Den förhöjda lyxen och stora detaljrikedomen i F-PACE med sömlöst integrerad, toppmodern teknik ger både förare och passagerare en upplevelse av exklusivitet varje gång de sätter sig i bilen.”

Den nya växelväljaren – bara en av många vackra detaljer – består av precisionsbearbetad metall nedtill för ökad känsla och är prydd med cricketbollsöm upptill.

Nya dörrpaneler med nytt 360-gradershandtag ger enklare åtkomst och förvaring av dricksflaskor och andra föremål, och fönsterhisströmställarna har flyttats ned från dörrarnas överkant, inom bekvämt räckhåll för de åkande.

Nya säten med bredare stoppning, nya massagefunktioner och större ytor med uppvärmning och kylning. Samtliga nackstöd pryds av en präglad Jaguar-figur (leaper), medan klädseln är försedd med ”Est.1935 Jaguar Coventry”-etiketter för att framhålla märkets arv.

En mängd avancerad teknik garanterar de åkandes säkerhet och välmående. Jonisering av kupéluften förbättrar luftkvaliteten med hjälp av Nano-teknik som hjälper till att avlägsna allergener och obehagliga lukter. Systemet har PM2.5-filtrering som fångar upp ultrafina partiklar så att passagerarnas hälsa och välmående förbättras. Kunden aktiverar systemet genom att helt enkelt trycka på ”Purify”-knappen.

Ström och prestanda

Nya F-PACE finns med drivlinan P400e PHEV** och med den senaste fyrcylindriga och nya radmonterade sexcylindriga Ingenium bensin- och dieselmotorer. Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV)-tekniken finns för första gången även på utvalda motorer. Alla
F-PACE-modeller har intelligent fyrhjulsdrift och 8-växlade automatväxellådor. Hela sortimentet av drivlinor består av:

Diesel

• 163 hk MHEV 2.0-liters fyrcylindrig turbomotor, 8-växlad automat, AWD
  • 204 hk MHEV 2.0-liters fyrcylindrig turbomotor, 8-växlad automat, AWD
  • 300 hk MHEV 3.0-liters sexcylindrig turbo, 8-växlad automat, AWD
  • 300 hk 3.0-liters sexcylindrig turbo, 8-växlad automat, AWD

Bensin

• 250 hk 2.0-liters fyrcylindrig turbomotor, 8-växlad automat, AWD
  • 400 hk MHEV 3.0-liters sexcylindrig e-s/c och turbo, 8-växlad automat, AWD
  • 404 hk 2.0-liters fyrcylindrig turbomotor, 8-växlad automat, AWD

Den nya fyrcylindriga 2.0-liters PHEV-modellen har en kombinerad effekt på 404 hk och 640 Nm från bensinmotorn och har en 105 kW elmotor. Den avancerade elmotorn drivs av ett 17,1 kWh litiumjonbatteri och bidrar till CO2-utsläpp från 49 g/km* och en bränsleekonomi på upp till 2,2 l/100 km* samt en acceleration från 0–100 km/h på 5,3 sekunder.

Fulladdad kan nya P400e köra upp till 53 km* på eldrift. Snabbladdning (32 kW DC) kan leverera 0-80 procent laddning på 30 minuter medan en vanlig 7 kW-laddbox kan ge 0-80 procent laddning på bara en timme och 40 minuter.

Avancerad MHEV-teknik, som kan fås för de fyr- och sexcylindriga dieselmotorerna och för de sexcylindriga bensinmotorerna, använder en remintegrerad startmotor (BiSG) för att utvinna energi som vanligen går förlorad vid inbromsning. Denna energi lagras sedan i ett separat 48 V litiumjonbatteri innan det på ett intelligent sätt laddas om för att hjälpa motorn när den accelererar iväg, samt för att ge ett mer förfinat stopp/start-system.

Med MHEV-tekniken uppnår nästa generations fyrcylindriga 2.0-liters Ingenium-dieselmotor på 163 hk CO2 -utsläpp från 163 g/km* och en bränsleekonomi på upp till 6,2 l/100 km*.

Den sexcylindriga dieselmotorn på 300 hk levererar hög prestanda från låga hastigheter och en bränsleekonomi på upp till 7,4 l/100 km* och CO2-utsläpp från så lite som 194 g/km*. Förutom den konkurrenskraftiga effektiviteten imponerar prestandan med 0–100 km/h på 6,4 sekunder.

Den nya dieselmotorn uppfyller stränga utsläppsmål, bland annat Euro 6d, tack vare en rad avancerade teknologier där seriekopplade turbokompressorer och ett avancerat efterbehandlingssystem gör den till en av världens ledande dieselmotorer.

I bensinutförande finns sexcylindrig 3.0-litersmotorn med 400 hk och 550 Nm vridmoment. Den senaste motortekniken, bland annat en turboladdare med dubbla turbiner samt ett system med variabel ventilstyrning (CVVL), för en kraftfull kombination av sofistikerade prestanda och effektivitet. Nya F-PACE har en effekt på 400 hk och klarar 0–100 km/h på 5,4 sekunder.

Den fyrcylindriga 2.0-liters Ingenium-bensinmotorn på 250 hk utvecklar 365 Nm vridmoment och gör 0–100 km/h på 7,3 sekunder, har ett CO2-utsläpp från 209 g/km* med en bränsleekonomi på 9,3 l/100 km*.

Alla motorer är kopplade till Jaguars 8-växlade ZF automatlåda, som kan styras med hjälp av rattmonterade växelpaddlar för att ge en mer engagerande körning.

Colin Kirkpatrick, Chief Product Engineer, Jaguar: “Nya Jaguar F-PACE har en drivlina för alla kunder. Nästa generations PHEV-system ger utmärkt bränsleeffektivitet och låga driftskostnader, samtidigt som den helt elektriska räckvidden på upp till 53 km räcker för att täcka de flesta kunders dagliga pendling. I det omfattande utbudet av drivlinor ingår våra senaste Ingenium bensin- och dieselmotorer med avancerad teknik som ger en perfekt kombination av prestanda, förfining och effektivitet.”

Fyrhjulsdrift är standard på alla F-PACE-modeller och Intelligent Driveline Dynamics ger bakhjulsdriven prestanda med möjlighet att variera vridmomentet till enskilda axlar nästan omedelbart beroende på förhållande.

Det nya F-PACE-chassit har anpassats för de nya elektrifierade motorerna och för att möjliggöra den senaste JaguarDrive Control och nya Auto Vehicle Hold

Den senaste JaguarDrive Control har lägena Comfort, Eco, Rain-Ice-Snow och Dynamic, som kan väljas manuellt av föraren beroende på vägförhållandena. Inställningarna, som väljs med hjälp av ett nytt vred bredvid den helt nya körväljaren, anpassar F-PACE styrning, växellåda, gasreglage och (i förekommande fall) inställningar för Adaptive Dynamics.

Auto Vehicle Hold ger ökad bekvämlighet och smidighet jämfört med konventionell Automatic Hill Hold. Den nya tekniken håller kvar bromsarna så länge bilen behöver stå still i en backe och släpper bromsarna försiktigt endast när föraren trampar på gaspedalen för att köra iväg.

Avancerad uppkopplingsteknik

Nya F-PACE har Jaguars nästa generation av elektronisk fordonsarkitektur, kallad EVA 2.0, som stöder en rad nya tekniska lösningar för att den framtidssäkrade bilen alltid ska vara uppkopplad och uppdaterad.

Den senaste infotainmenttekniken i Pivi Pro sköts via den helt nya 11,4-tums HD-pekskärmen med välvd glasyta. Viktiga fördelar är ökad klarhet, tre gånger ljusare och 48 procent större skärm jämfört med föregångaren, samt de förenklade menystrukturerna som gör att föraren kan komma åt eller visa upp till 90 procent av vanliga funktioner med högst två knapptryckningar från startskärmen.

För att hjälpa föraren att snabbt komma åt viktig information har nya F-PACE en ny 12,3-tums högupplöst interaktiv förardisplay med förbättrad grafik och en konfigurerbar layout som kan visa helskärmsnavigation med instruktioner sväng för sväng, digitala reglage, media, kontaktlista eller infotainmentuppgifter. Nya F-PACE har dessutom den senaste tekniken för head up-display, så att föraren kan se nödvändig information utan att distraheras.

Det intuitiva nya infotainmentsystemet har Apple CarPlay® som standard och möjlighet för kund att ansluta två telefoner samtidigt via Bluetooth. Android Auto™ och Baidu CarLife finns också som standard beroende på marknadstillämpning. Trådlös enhetsladdning med telefonsignalsförstärkare ger de åkande möjlighet att snabbladda sina smartphones. Systemet ger även förbättrad samtalskvalitet med hjälp av en extern antenn.

Pivi Pro har egen strömförsörjning för att kunna starta utan minsta fördröjning. Systemet är därmed klart att användas så snart kunden sätter sig bakom ratten.

Den nya bekvämlighetstekniken innehåller även trådlös programöverföring (SOTA), vilket säkerställer att denna prestanda-SUV alltid använder den senaste programvaran. Tekniken innebär att ägaren inte behöver besöka återförsäljare för att ta emot programuppdateringar för bilen.

Pivi Pro-uppkopplingen sker enligt den senaste tekniken med dubbla SIM-kort och två LTE-modem som gör att systemet kan utföra flera funktioner samtidigt, till exempel överföring av media och trådlös nedladdning av programuppdateringar, utan att prestanda försämras. Den avancerade uppkopplingen minimerar också avbrott till följd av luckor i nätverkstäckningen genom att söka bland nätverksoperatörer efter den starkaste signalen.

Aktiv vägljudsreducering är en nyhet i segmentet. Tekniken övervakar kontinuerligt vibrationer från vägbanan och beräknar ljudvågens motsatta fas för att ta bort ljudet som hörs av de åkande. Detta ger en tystare och behagligare miljö i kupén och minskar tröttheten, något som ofta är förknippat med långvarig exponering för lågfrekvent buller. Kupéns användning övervakas så att systemet hela tiden kan arbeta optimalt för att ge alla åkande bästa möjliga upplevelse. Lättviktstekniken säkerställer att bilens vikt och köregenskaper inte påverkas. Motorns bullerdämpning isolerar kupén från oönskat motorljud för att ytterligare förbättra känslan av harmoni.

För ökad bekvämlighet kan andra generationens bärbara Activity Key användas för att låsa, låsa upp och starta bilen utan att den vanliga nyckelfjärrkontrollen behöver finnas i bilen. Den laddningsbara enheten innehåller en klocka och har en batteritid på upp till sju dagar mellan laddningar.

Nya F-PACE drar också nytta av ett urval av avancerad förarassistansteknik. Bland annat Clear Exit Monitor, som varnar passagerare både fram och bak för närmande bilar eller cyklister vid utstigning ur bilen. Adaptiv farthållare håller automatiskt ett inställt avstånd till framförvarande fordon.

Jaguars senaste 3D-surroundkamerateknik ger avancerad 3D-funktionalitet för ökad detaljrikedom och möjlighet till visning i realtid vid manövrering av bilen. Inställningarna inkluderar Junction View, 3D Perspective View och ClearSight Plan View.

Jaguars satsning på att skapa starka och lätta bilar fortsätter även med nya
F-PACE. Den aluminiumintensiva arkitekturen innehåller återvunnen aluminium från slutna tillverkningskretslopp för ökad miljömässig hållbarhet och är ett viktigt bidrag till Jaguars väg mot ”Destination Zero” – en värld helt utan utsläpp, olyckor och trafikstockningar.

Kunderna kan välja mellan S-, SE- och HSE-paket, och samtliga finns i utförandet R-Dynamic. Även svart exteriörpaket är tillval till alla modeller.

Nya Jaguar F-PACE kan beställas nu på www.jaguar.se

*Alla värden avseende utsläpp, bränsleekonomi och räckvidd med enbart eldrift är EU – WLTP (TEL) vid blandad körning

Obs! Värdena för elektrisk räckvidd är baserade på ett produktionsfordon över en standardiserad väg. Vilken räckvidd som uppnås varierar beroende på fordons- och batteritillstånd, faktisk rutt, miljö och körstil. Angivna uppgifter är hämtade från tillverkarens tester, i enlighet med gällande EU-lagstiftning. Endast avsett för jämförelse. Värden i verkligheten kan avvika. Värdena för CO2, bränsleekonomi, energiförbrukning och räckvidd kan variera beroende på faktorer som körstil, miljöförhållanden, last, monterade hjul och tillbehör.

**Alla varianter av F-PACE kan beställas nu. Kundleveranser avladdhybridmodeller påbörjas under våren/hösten¹ 2021. Kontakta din återförsäljare för mer information när du gör din beställning.

¹Beroende på hemisfär

Presskontakt Marketing Manager +46 730317617