Pressmeddelande -

Landskapslaget är med och arrangerar Sveriges första draknäste för platsutveckling.

I ett samarbete med Föreningen ASK och Royal Park Hospitality Hub arrangeras en pitchkväll för projekt med fokus på platsutveckling i det offentliga rummet. Ett samarbete över gränserna som skapar möjligheter för projekt att realiseras!

Föreningen ASK har sedan starten möjliggjort för ett flertal projekt att bli verklighet genom att söka finansiering för genomförande, hitta parter och kompletterande kompetenser för samarbete. Några av de projekt som föreningen idag medverkar till att utveckla är bland annat kulturhus, bibliotek, besöksattraktioner, mötesplatser i stadsmiljöer och museum.

-Vi som bildat ASK brinner för att synliggöra och arbeta med kultur och kulturarv. Vi är ett gäng producenter, konstnärer, formgivare, författare, föreläsare, visionärer och har alla ett dedikerat samhällsengagemang, berättar Karin Lekberg, en av medlemmarna i föreningen ASK: s styrelse, tillika kulturstrateg på Landskapslaget.

Den 3 december bjuder arrangörerna in till en pitchkväll för projekt med fokus på platsutveckling. Det innebär att projekt som speciellt inriktar sig på det offentliga rummet och kan bidra till att framhäva en plats som skapar tillhörighet, delaktighet och trygghet.

-Med pitchkvällen vill vi lyfta de platser som vi äger gemensamt, det offentliga rummet. Här har konsten och kulturen en central plats. Genom att satsa på konst, kultur och kreativa lösningar är det många platser som hamnar på kartan och därmed får stor uppmärksamhet. Och det skapar trivsel, tillhörighet, delaktighet och trygghet, säger Karin Lekberg.

Under kvällen kommer fem till sex projekt att presentera sina idéer för föreningen ASK. På grund av restriktionerna rörande Covid-19 kommer pitchkvällen huvudsakligen att hållas digitalt och eventet kommer att filmas för de som vill ta del av evenemanget i efterhand.

______________________________________________________

Om Royal Park Hospitality Hub (RPHH): PRHH är beläget I hotellet Royal Park vid Brunnsviken i Stockholm. Sedan en tid tillbaka har flera aktörer etablerat sig området med fokus på att utveckla det vänliga och generösa mottagandet av gäster, besökare och främlingar, den sk ”hospitality”-näringen. Man vill medverka till socialt och ekologiskt hållbara beteendeförändringar inom branschområdet. Huvudkontor finns i Norden och Baltikum och organisationen är nomadisk och efterlyser öppensinnade partners som vill delta i förändringsresan.

Om ASK: Använda och sprida kultur (ASK) är en ideell föreningen som funnits i ca 2,5 år med bas i Stockholm. Vi hjälper till att söka/hitta finansiella medel, partners för samarbete och kompletterande kompetenser för att möjliggöra konst- och kulturprojekt. Inom föreningen ASK finns kompetens inom humaniora, samhällsvetenskap, digital teknik, projektledning, ekonomi och kompletterande områden.

• Arkitektur

• offentliga platser
  • kultur
  • kulturprojekt