Silverplats på listan "Sveriges hetaste byggprojekt"

Silverplats på listan "Sveriges hetaste byggprojekt"

Landvetter Södra väcker intresse och fortsätter klättra på listan över Sveriges hetaste byggprojekt och har nu en ärofylld andraplats. Listan sammanställs två gånger per år av Byggfakta och baseras på antalet konsulter, entreprenörer, underentreprenörer och leverantörer som bevakar projekten.

-Vi är oerhört stolta över vår andraplats och att vi fortsatt väcker intresse och nyfikenhet bland konsulter och entreprenörer. För att skapa den hållbara framtidsstaden behövs mycket nytänk och innovationer. Vi kommer närmare konkretisering varje år och fler samarbetspartners kommer att behövas de närmsta åren, säger Maria Ådahl, vd Landvetter Södra Utveckling AB.

På listan över hetaste projekt i Västra Götalandsregionen behåller Landvetter Södra plats två.

Från Byggfaktas pressmeddelande:

”På andraplatsen på listan över projekten i Sverige hittar vi projektet Landvetter Södra – också en helt ny stadsdel - eller faktiskt starten till en helt ny stad i Härryda kommun. Bostadsbristen har lockat kommunen att ta ansvar och här vill man göra det på ett sätt som håller in i framtiden. Landvetter Södra ska på sikt ha plats för minst 25 000 invånare och i första etappen, som gränsar till bebyggelsen i Landvetters Backa, ska bostäder till ca 10 000 invånare byggas. Detaljplanearbetet planeras starta vid årsskiftet.”