Lansa köper projekt med 202 lägenheter i Uppsala av Serneke

Lansa köper projekt med 202 lägenheter i Uppsala av Serneke

Lansa Fastigheter köper bostadsprojektet Florist i Uppsala av Serneke. Projektet omfattar ett kvarter med 202 hyreslägenheter och ska certifieras enligt Miljöbyggnad Silver.

Projektet består av två byggnader med hyreslägenheter i storlekarna 1 – 4 rum och kök och ligger i stadsdelen Rosendal i Uppsala. Bostäderna projekteras för certifiering inom Miljöbyggnad Silver som bland annat innebär krav på låg energianvändning samt fokus på en bättre innemiljö för de boende. Husens tak kommer vara utrustade med solcellspaneler som bland annat försörjer fastighetens laddningsstationer för el-cyklar.

- Detta blir vår första investering i Uppsala och projektet stämmer väl överens med vår affärsidé att utveckla och förvalta hållbara bostäder i regioner med stark tillväxt, säger Claes Malmkvist, VD på Lansa Fastigheter.

Rosendal är ett nyutvecklat område på cykelavstånd från Uppsala centrum. Området är inspirerat av naturen med påkostade parkområden, flertalet lekplatser och andra härliga utemiljöer som uppmuntrar till ett aktivt liv i naturen.

– Vi är väldigt glada att vi har överlåtit vårt projekt i Uppsala till en stabil partner som vi även har flera samarbeten med på andra orter i Sverige. Projektet blir ett fint tillskott till området Rosendal och det känns bra att få vara med och bidra till att fler hållbara bostäder byggs i området, säger Alexandra Meijer, affärschef Serneke.

Byggnationen startar redan i december 2021 och beräknas stå klart i mitten av 2024.

Taggar

Lansa Fastigheter AB är ett fastighetsbolag med långsiktig investeringshorisont. Lansa investerar i bostadsfastigheter på den svenska marknaden i regionstäder samt kransen till storstäderna. Investeringarna omfattar såväl färdiga förvaltningsfastigheter som nya bostadsprojekt. Lansa ägs av flera länsbolag inom Länsförsäkringsgruppen. Läs mer på www.lansa.se.

Claes Malmkvist

Presskontakt VD

Trygga bostäder för stolta hyresgäster

Lansa Fastigheter AB har ett tydligt mål att vara marknadens mest gröna bostadsbolag och genom att förvärva, förvalta och utveckla moderna bostadsfastigheter bidra med samhällsengagemang i storstadsområden och regioner i tillväxt. Lansa ägs av flera länsbolag inom Länsförsäkringsgruppen.

Lansa Fastigheter