Förare i färdtjänsten utbildas och certifieras

Nu ska förare som kör serviceresor för Länstrafiken certifieras. Med start i november får
förare gå en utbildning i service, bemötande och säkerhetsfrågor. Syftet är att öka kvaliteten
i serviceresorna.

– Vi vill att kvaliteten på serviceresor ska bli bättre. Därför satsar vi nu på att certifiera våra förare. Det ska vara tryggt, säkert och enkelt att åka med serviceresor, säger Tex Kihlström, chef för serviceresor på Länstrafiken Örebro.

Serviceresor är särskild anpassad kollektivtrafik. Genom certifieringen ska alla förare som kör Länstrafikens serviceresor få ökad kunskap och bättre verktyg för att kunna utföra ett professionellt jobb.

– Länstrafikens serviceresor är speciellt anpassade för personer som har särskilda behov. Förare för serviceresor behöver därför särskilda kunskaper om hur de på bästa sätt ger rätt service och bemöter kunderna, säger Tex Kihlström.

För att få certifieringen krävs att förarna går en utbildning, genomför självstudier och därefter klarar ett prov. Utbildningen syftar till att höja kvaliteten på serviceresor genom att sätta fokus på service och bemötande. Länstrafiken kommer att utbilda 10 förare per vecka och utbildningen kommer att hållas så länge som det finns förare som behöver utbildning. Målet är att 60 procent ska vara certifierade år 2016. Länstrafiken kommer i sina kommande upphandlingar att ställa krav på att förarna för serviceresor är certifierade innan de får börja köra för Länstrafiken.

Den utbildning som förarna ska genomgå är framtagen av Svensk Kollektivtrafik. Certifiering av förare inom serviceresor har tidigare gjorts av bland andra Västtrafik, Skånetrafiken och Jönköpings Länstrafik. Svensk Kollektivtrafik vill med utbildningen också bidra till gemensamma kunskapskrav i hela landet för förare inom serviceresor.

• Kollektivtrafik

• serviceresor

• Örebro

Länstrafiken är en del av Region Örebro län som ansvarar för kollektivtrafiken i Örebro län. Länstrafikens serviceresor är specialanpassad kollektivtrafik för personer som har särskilda behov. Serviceresor omfattar främst färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar för elever med särskilda behov.

www.lanstrafiken.se.

Sandra Lee