Lantmännen Finans blir kreditmarknadsbolag

Lantmännen Finans AB har fått tillstånd från Finansinspektionen att driva finansieringsrörelse och är därmed auktoriserat som ett kreditmarknadsbolag. Därmed hamnar verksamheten under Finansinspektionens översyn vilket innebär ytterligare en kvalitetssäkring. Lantmännen Finans bildades hösten 2004 och ägs till 100 procent av Lantmännen. En del av bakgrunden till finansbolagets tillkomst var ambitionen att kunna erbjuda en enkel, billig och rationell kundfinansieringsform för att möta den allt hårdare konkurrensen på marknaden för lantbruks- och entreprenadmaskiner. - Med ett eget finansbolag och egen kompetens inom kundfinansiering adderar vi därför ytterligare ett steg i värdekedjan för Lantmännens kunder, säger Eric Sederholm, vd för Lantmännen Finans. En annan anledning till etableringen av Lantmännen Finans var behovet av att löpande kunna ta hand om sådan intern finansiering inom koncernen som traditionellt har gjorts via externa finansbolag. - Det handlar bland annat om leasing- och avbetalningsfinansiering av tjänstebilar och lastbilar. Sedan två månader tillbaka ingår vi som ett naturligt inslag i koncernens nya tjänstebilspolicy, förklarar Eric Sederholm. Andra fördelar som Lantmännen ser med auktoriseringen är att man nu också kan rikta sig mot allmänheten och ta hand om deras sparande. - Detta är ett sparande som också kommer att omfattas av den statliga insättargarantin, säger Eric Sederholm. För ytterligare information kontakta gärna: Eric Sederholm , vd Lantmännen Finans, mob 070-657 44 73 Annika Hjerpe, presschef Lantmännen, mob 070-657 42 37, annika.hjerpe@lantmannen.com Bild på Eric Sederholm finns att ladda ner från hemsidan www.lantmannen.com under fliken mediacenter, pressmeddelanden, bildarkiv Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Skogaholm, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 49 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 30 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.com