Lantmännen Mills möter efterfrågan på fullkornspasta

Ökad efterfrågan på fullkornspasta kräver effektiv hantering. Den 11 maj är du välkommen till Lantmännen Mills invigning av framtidens effektiva och ergonomiskt högt utvecklade pastapaketering. Lantmännen Mills var först med att utveckla och producera fullkornspasta på den svenska marknaden. Produktionen drog igång för cirka fyra år sedan och försäljningen har sedan dess fullkomligt exploderat. Under fyra år har Lantmännen Mills gått från att producera två till snart tolv olika pastasorter och från 50 till 5 000 ton per år. Trenden med en ökad efterfrågan på nyttigare fullkornsprodukter håller i sig. - För att tillgodose kundernas behov, öka vår effektivitet och förbättra arbetsmiljön för våra medarbetare inviger vi nu en ny pastapaketeringslinje. Den nya maskinen ersätter tre gamla paketeringslinjer och är unik ur en ergonomisk synvinkel, säger Peo Crona, divisionschef Sverige på Lantmännen Mills. Ambitionen för Lantmännen Mills är att vara ledande och drivande inom allt från tillverkning och produktutveckling till kvalitets- och miljöarbete. - ­Plattformen till den nya paketeringsmaskinen går att höja och sänka, vilket gör att maskinlinjen kan anpassas efter operatörens längd. Dessutom innebär den nya linjen att man minskar lyft av förpackningsmaterial med cirka 900 kilo per timme. Det spar vi många ryggar och axlar på, säger Göran Blomqvist, platschef på Lantmännen Mills i Järna. Den nya maskinlinjen kan hantera sex olika förpackningsformat och har en kapacitet på 180-200 förpackningar per minut. Det innebär en fyrdubblad möjlighet att packa formpasta* i Lantmännen Mills Järnaanläggning. Välkommen till invigningen av framtidens pastapaketering: Tid: Den 11 maj kl. 13-15 Plats: Lantmännen Mills, Snickarvägen 9 i Järna Under eftermiddagen serveras en lättare måltid (innehållande fullkornspasta förstås!) För frågor kontakta gärna: Peo Crona, divisionschef Sverige Lantmännen Mills, 040-660 88 95, 070-581 00 23 Göran Blomqvist, platschef Lantmännen Mills Järna, 08-519 788 22, 070-927 87 84 *Formpasta = penne, fusilli, cotelli ? det vill säga all ?kortpasta? exklusive makaroner Lantmännen Mills är Skandinaviens ledande leverantör av mjöl, mjölmixer, frukostflingor och pastaprodukter. Lantmännen Mills ingår i Lantmännen, som är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Exempel på några av Lantmännens varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Skogaholm, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 49 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 30 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.com