Lantmännen stärker sitt varumärke

Alla affärsområden och dotterbolag inom Lantmännen-koncernen kommer med start under våren 2006 att använda namnet Lantmännen och symbolen ”Grodden” i sina respektive företagsnamn. - Namnet är en garant för att Lantmännen tar ansvar från jord till bord, säger Birgitta Johansson-Hedberg, vd och koncernchef för Lantmännen. Med start i januari kommer alla affärsområden och dotterbolag inom Lantmännen-koncernen att heta ”familjenamnet” Lantmännen följt av sina respektive bolagsnamn. - För de flesta konsumenter är det idag en självklarhet att vilja veta varifrån en vara kommer och vem som har producerat den. Från Lantmännens sida kan vi nu på ett tydligare sätt visa vilka som är våra produkter och varifrån de kommer. När det gäller exempelvis livsmedel står Lantmännen som garant för hela produktionskedjan från jord till bord, säger Birgitta Johansson-Hedberg, vd och koncernchef för Lantmännen. Förutom att namnbytet tydliggör koncernens bredd och styrka finns det också stora synergieffekter i ett gemensamt namn och varumärke. Namnändringarna har startat nu i januari och fortsätter successivt under våren. Volvoåterförsäljaren Swecon och delägda Svalöf Weibull behåller dock sina namn. De tre tidigare Cerealia -affärsområdena heter nu Lantmännen Axa, Lantmännen Mills och Lantmännen Unibake. Förändringarna innebär att Lantmännens affärsområden nu har följande namn: Lantmännen Anläggnings- & Lantbruksmaskiner, Lantmännen Granngården, Lantmännen Energi, Lantmännen Lantbruk, Lantmännen Mills, Lantmännen Axa, Lantmännen Unibake, Lantmännen Kronfågel och Lantmännen Invest. För frågor kontakta gärna: Birgitta Johansson - Hedberg, vd och koncernchef, tfn 08- 657 42 24, mob 0702-18 02 83 Madelaine Hellqvist, varumärkesansvarig, tfn 08-657 41 75, mob 070-558 97 80 eller Annika B Hjerpe, presschef, tfn 08- 657 42 37, mob 070- 657 42 08 Bilder på Birgitta Johansson-Hedberg och Madelaine Hellqvist finns att ladda ner på www.lantmannen.se under fliken press / bildbank Lantmännen är en av Sveriges största koncerner inom livsmedel och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Bageri Skogaholm, Schulstad, Kronfågel, Weibulls, Doggy och Mjau. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 50 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, är verksam i 16 länder och omsätter 30 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.se