Lantmäteriet slutar med papperskartor – satsar på digitala

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2017 06:00 CEST

Lantmäteriet slutar trycka kartor på papper nästa sommar. I stället kommer kartorna att finnas i lättillgängliga e-tjänster. Där kan användaren enkelt skapa sin egen karta och skriva ut den på papper.

Efterfrågan på papperskartor har minskat drastiskt och det här är ett naturligt steg i vår digitala utveckling, säger Sofia Stjernlöf, sektionschef på Lantmäteriets marknadsavdelning.

Från och med den 1 juli 2018 slutar Lantmäteriet att tillhandahålla tryckta versioner av de så kallade allmänna kartorna. I stället hänvisas användarna till olika e-tjänster med kartinformation.

– Efterfrågan på digitala karttjänster ökar samtidigt som behovet av våra tryckta allmänna kartor har minskat drastiskt under ett antal år. Det är inte längre ekonomiskt försvarbart att fortsätta ta fram tryckta kartor, säger Sofia Stjernlöf.

Satsar på digitala kartor

Lantmäteriet har utvecklat e-tjänster som ger privatpersoner möjlighet att själv välja utsnitt på kartan. I tjänsten Kartutskrift kan man dessutom skriva ut kartan på papper. Företag som vill göra egna kartor eller tjänster som innehåller kartinformation får tillgång till Lantmäteriets kartdata via ett flertal anpassade digitala åtkomstsätt.

– Vår kartinformation är mer eftertraktad än någonsin och vi arbetar intensivt med att utveckla tjänster för att göra det ännu enklare för allmänhet, företag och myndigheter att få tillgång till den, säger Sofia Stjernlöf.

Dessa kartor slutar Lantmäteriet tillhandahålla i tryckt format från och med 1 juli 2018
  • Fastighetskartan (1:12 500)
  • Terrängkartan (1:50 000)
  • Vägkartan (1:100 000)