Glenn Hysén ambassadör för Pannafotboll

Äntligen behöver man inte ta sig till en fotbollsplan för att spela fotboll. Nu kan man spela freestylefotboll och streetfotboll i en smart stålbur. Reglerna bestämmer man själv. Den nya fotbollssporten Panna har äntligen slagit igenom i Sverige och sportens ambassadör är ingen mindre än legenden och fotbollsexperten Glenn Hysén, som nu arbetar för Lappset för att sprida sporten till svenska ungdomar.

Panna är en helt ny typ av fotboll som intagit skolgårdar och bostadsområden runt om i

Europa. Det nya sättet att spela fotboll har vuxit sig speciellt starkt i Nederländerna som också är Pannas ursprungsland.

Panna gör det möjligt för dem som har långt till en fotbollsplan att istället spela fotboll ute på gatan eller skolgården. Samtidigt får spelare nu chansen att i organiserad form visa upp fotbollstricks där den som bäst utmanövrerar sin motspelare vinner. Med Pannas intåg växer en helt ny kultur av fotbollsutövare fram i Sverige.

– Idag handlar det om att göra grymma tricks och sköna ”moves” med bollen, det är lite hip-hop-känsla över hela grejen. Det är en ny generation lirare som hellre visar upp sina konster i köpcenter än på fotbollsplanen, säger Glenn Hysén som åker på turné med sportkedjan

Stadium under våren inför VM i Sydafrika.

Det finns officiella regler för dem som vill spela organiserad pannafotboll. Matcherna spelas i en rund bur med två små mål som är integrerade i burens nedre del. Man kan antingen spela singel, man mot man eller dubbel där man spelar två mot två. Matcherna spelas 2 x 3 minuter och vinnaren är den som gjort flest mål efter full tid. Du kan bli matchvinnare med teknisk knockout genom att slå en tunnel(panna) på din motståndare. Då vinner pannan matchen oavsett matchens övriga resultat.

Glenn Hysén arbetar nu för Lappset i mån att sprida Pannafotboll till svenska skolgårdar och bostadsområden. Under våren kommer Glenn att som representant för Lappset åka på turné med Stadium för att demonstrera Panna.

– Allt fler upptäcker Panna och att Stadium och Glenn Hysén nu ansluter till sporten kommer betyda mycket för genomslaget. Vi är spända på att träffa dem som har möjlighet att köpa in burarna till ungdomar och få dem att lyssna på ungdomarnas önskan om fler burar, säger Sara Eklund, marknadsansvarig på Lappset som säljer buren.

För dem som besöker Glenn under denna turné och på plats beställer en Pannabur finns ett specialerbjudande - Glenn kommer att kostnadsfritt inviga varje ny Pannabur som under turnén beställts av Lappset, för att visa hur spelet går till och göra invigningen till en riktig fotbollsfest.

Nedan är de datum Stadium är på turné med bland annat Glenn Hysén för att visa upp Pannaburen och låta allmänheten provspela Panna och träffa Glenn.

Pannaturné

22-23 maj - Malmö - Stapelbädden. Glenn Hysén är på plats för att demonstrera Pannaburen. Stort event som Stadium arrangerar tillsammans med Puma i samarbete med Malmö Stad.

5 juni - Göteborg - under nationaldagsfirandet

Stadium och Lappset samarbetar med Mustachkampen där gamla storspelaren Kennet Andersson har en egen fotbollsturnering med kändisar i båda lag och är konferencier. Uppvisningsmatcher kommer att arrangeras i Pannaburen.

19-20 juni - Täby Centrum - i anslutning till Stadiums butik – Glenn Hysén på plats för att demonstrera Pannaburen.

20-27 juli - Göteborg - under Gothia Cup.

Stadium och Lappsets Glenn Hysén är på plats på Nordstadstorget. Glenn deltar i turnén under Gothia Cups första två dagar.

För högupplösta bilder, gå till: http://www.flickr.com/photos/lappset
För produktinformation och mer om Glenns Hyséns tankar om Panna, gå till: www.lappset.se/glenn

För mer information och intervjuer med Glenn Hysén, vänligen kontakta Sara Eklund, marknadsansvarig på Lappset, sara.eklund@lappset.com, Tel: 0171 270 80

Om Lappset