Lappset bygger Angry Birds-parker

Rovio Entertainment, en av världens ledande mobilspelsutvecklare, och lekplatstillverkaren Lappset Group har slutit ett globalt samarbetsavtal för lansering av aktivitetsparker med Angry Birds-tema. Enligt avtalet ska Lappset tillverka lek- och aktivitetsutrustning samt aktivitetsparker inspirerade av Angry Birds-figurerna. De första parkerna byggs nästa år i Rovaniemi och i Esbo i Finland. Esbo stad har undertecknat en avsiktsförklaring om att köpa fem aktivitetsparker.

- Aktivitetsparkerna passar utmärkt med Angry Birds-världen och vårt sätt att tänka, säger Peter Vesterbacka, marknadsföringschef på Rovios. Vi kommer att utveckla en tjänst som för samman den digitala och den fysiska världen på ett sätt som aldrig gjorts tidigare. Angry Birds popularitet spränger alla gränser när det gäller åldrar, kön och grupper i samhället och parkerna kommer också att utformas för att passa alla.

Juha Laakkonen, VD för Lappset Group, glädjer sig åt samarbetet och att man nu skapar något helt nytt tillsammans.

- Digitaliseringen är en megatrend men öppnar samtidigt upp för nya former av fysiska aktiviteter. Med den här satsningen fortsätter vi att bidra till en ökad fysisk aktivitet i alla åldrar och därmed en bättre hälsa i samhället, säger Juha Laakkonen. Samarbetet skapar också nya möjligheter för oss på den växande asiatiska marknaden.

Lappsets designade utrustning för Angry Birds-parkerna omfattar ett 20-tal olika produkter. I sortimentet ingår gungdjur, gungor, sandlådor och flera olika klätterställningar med rutschkanor. Välkända figurer från mobilspelet integreras i lekplatsutrustningen vars färgschema också avspeglar miljön i spelet. En ny, unik produkt i sortimentet är ett Angry Birds-arkadspel som kan spelas utomhus.

Som komplement till produktsortimentet har Lappset också designat kompletta Angry Birdsaktivitetsparker vilka kan levereras som en paketlösning för utomhusmiljöer. All lekplatsutrustning som tillverkas av Lappset – inklusive produkterna i Angry Birds-sortimentet – följer gällande säkerhetsnormer i EN 1176.

Mer information:
Peter Vesterbacka, Mighty Eagle, peter@rovio.com, telefon +358 50 555 2682
Juha Laakkonen, verkställande direktör, Lappset Group Ab, telefon +358 40 762 5480, juha.laakkonen@lappset.com or Johan Granholm, sälj- och marknadsföringschef, Lappset Group Ab, telefon +358 40 532 4183,
johan.granholm@lappset.com

Om Lappset Lappset Sweden tillverkar och säljer ett stort sortiment av lekplats- och parkutrustning för miljöer där människor vistas tillsammans. Vi skapar produkter som ökar trivseln och ger möjlighet till egna kreativa lösningar. Våra produkter ger glädje åt många miljoner barn och vuxna i mer än 40 länder.