Sveriges Bästa skolkommun presenteras den 16 oktober

Lärarförbundet presenterar Sveriges Bästa skolkommun på ett helt nytt sätt. I år har Sveriges bredaste skolrankning fått en ny kostym och baseras på ett index. Det betyder att rankningen är tydligare och mer användbar för kommunerna än någonsin.

Den 16 oktober släpper vi Sveriges bredaste skolrankning och Lärarförbundet har i år valt att lämna en relativ rankningsmetod och istället gått över till ett indexbaserat underlag. Statistiken kommer fortfarande från offentliga källor som SCB och Skolverket men sammansättningen av statistiken är ny. Varje kommun får två resultat: en rankningsplacering och ett individuellt indextal. Indextalet gör det möjligt för kommunen att kunna följa sin utveckling oberoende av hur det går för andra kommuner.

- Bästa skolkommun leder till skolutveckling och viktiga samtal om skolan. Jag hoppas nu att kommunerna tar till sig möjligheten med det nya indexet att följa sin egen utveckling år efter år, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Färre kriterier

Utöver att rankningen nu utgår från ett index så har antalet kriterier minskat. Tre kriterier har tagits bort för att minska indexets påverkan av socioekonomiska faktorer:

1. Betygsresultat, genomsnittligt meritvärde i åk 9

2. Andel elever som är godkända i alla ämnen i åk 9

3. Andel elever som uppnår grundläggande behörighet för högskolestudier

Dessa förändringar gör att rankningen 2019 inte är jämförbar med tidigare års rankningar.

Läs mer om rankningens sammansättning här.

Lansering den 16 oktober

Välkommen på frukostsamtal med Sveriges Bästa skolkommun

Den 16 oktober bjuder vi in till frukostsamtal om det som är viktigast i en skolkommun. Vi får höra om hur årets Bästa skolkommun arbetar och satsar för att skapa skolor med goda förutsättningar för både lärare och elever. I samtalet deltar representanter från Sveriges bästa skolkommun tillsammans med Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet.

Var: Var: World Trade Center Restaurang, Kungsbron 1 (egen entré)

När: 16 oktober 08:30-09:30, frukost serveras från 08:00

Anmäl dig här

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, lärare i fritidshem, skolledare och lärare på högskolan.