Välkommet centerförslag om lärarlöner

Lärarförbundet välkomnar Centerpartiets förslag om att lärarlönerna behöver höjas.

Centerpartiets partiledning med Maud Olofsson i spetsen lovar inför Centerpartiets framtidskonvent att bra lärare ska premieras med högre löner.

- Det är verkligen hög tid för politikerna att inse att det måste löna sig betydligt bättre att bli lärare än vad det gör i dag, säger Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet.

- Jämför man med andra grupper på arbetsmarknaden som har likvärdig utbildning, ansvar och kompetens ligger lärare långt efter. Den som står mellan valet att bli exempelvis gymnasielärare eller civilingenjör har en skillnad i lönekuvertet på 10 000 kronor per månad att se fram emot - till läraryrkets nackdel, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet skickar med anledning av Centerpartiets löfte i dag ett brev till centerpartistiska kommunstyrelseordföranden i hela landet. Centerpartiet innehar den posten i drygt 50 av landets kommuner.

- Jag förutsätter att åtminstone dessa drygt 50-talet kommuner nu går före och satsar rejält på lärarnas löner, säger Eva-Lis Sirén.

- Lärarna är en viktig grupp i samhället - nu och på sikt. En bra skola måste kunna locka de allra bästa studenterna att bli lärare, bland annat genom att erbjuda en bra lön och möjligheter till en bra löneutveckling, säger Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Håkan Carlsson, presschef, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation med ca 225 000 medlemmar. Läs mer om Lärarförbudet på http://www.lararforbundet.se