Snart dags för lärarnas kongress

Fredagen den 23 maj 2008 är det dags för Lärarnas Riksförbunds kongress. Under de fyra år som gått sedan den senaste kongressen har det hänt mycket i debatten om, och synen på, skolan. – Vi är ett starkt och enat förbund, som är på väg åt samma håll både när det gäller villkorsfrågor och utbildningspolitiska frågor, och det känns fantastiskt roligt, säger Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund. Lärarnas Riksförbunds kongress pågår 23-26 maj. Se intervju i webb-tv med förbundsordförande Metta Fjelkner inför kongressen: http://www.lr.se/lrweb/Home.nsf/ByKey/PKAEL-7EKFGV Kongressen invigs på Grand Hôtel i Stockholm, fredagen den 23 maj. Kungen deltar i invigningen och övriga inbjudna är gäster från Sveriges regering och riksdag, myndigheter och andra organisationer deltar. Nedan följer delar ur programmet: Fredag 23 maj 2008 09.00 - 10.45 Registrering och kaffe, Vinterträdgården, Grand Hotel 10.45 - Stockholms studentsångare sjunger 11.05 Hans Majestät Konungen 11.15 Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner 11.40 Statsminister Fredrik Reinfeldt 12.00 Utbildningsminister Jan Björklund 12.25 Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Preiz 12.30 Invigningen avslutas Lördag 24 maj 2008 08.30 - 09.30 Punkt 14 Val av förbundsordförande, 1:e vice förbundsordförande samt 2:e vice ordförande 09.30 - 12.00 Utskottsarbete samt kaffe 12.00 - 13.00 Lunch 13.00 - 14.00 Tal av socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin Ackreditering: Media som vill bevaka kongressen ska ansöka om ackreditering senast den 21 maj. Maila till: Zoran Alagic, zoran.alagic@lr.se För upplysningar: Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 00 Lärarnas Riksförbund är det enda fackförbund i Sverige som enbart organiserar behöriga lärare inom grund- och gymnasieskola, vuxenutbildning och högskola, samt studie- och yrkesvägledare. Med ca 80 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.