2017 fick Järva DiscGolfPark landets finaste parkpris, och en skylt avtäcktes i parken. Men 2021 spärrade Stockholms stad av halva parken och började grävas upp den. Cirka 2 500 träd har avverkats hittills.

Årets park firades 2017 – nu utplånas den

FÖR FYRA ÅR SEDAN:

Utmärkelsen ”ÅRETS PARK” firades i Järva DiscGolfPark 28 oktober 2017.

Jazzmusikern och järvabon Örjan Hultén spelade en hyllning och stadsdelsnämndens ordförande Sus Andersson (MP) avtäckte en skylt. Aktivitetsparken i ett av Stockholms särskilt utsatta områden hade tagit hem branschens finaste pris i konkurrens med bland annat Lunds stadspark och Strandparken i Kungälv!

Ingen glädje i Stadshuset

Men Sus Anderssons partikamrater i Stadshuset blev inte stolta och glada. De såg titeln ”Årets Park” som ännu ett problem för deras prestigeprojekt Järva begravningsplats.

Därför blev parkens skapare och pristagarna Mats Löf och Jonas Löf inte gratulerade eller tackade för sitt bidrag till ett Stockholm i världsklass.

Och därför nämns inte ”Årets Park” med ett ord i stadens tjänsteutlåtanden. Inte heller att Järva av miljontals röstande 2020 utsetts till världens bästa discgolfbana, i konkurrens med tusentals banor världen över! I politikernas beslutsunderlag står bara att begravningsplatsen ska byggas i ett område i nordvästra delen av Järvafältet ...

FYRA ÅR SENARE:

Sedan början av 2021 är halva parken avspärrad med byggstängsel och bevakas dygnet runt av väktarbolaget AVARN. Järvafältets populäraste gång- och cykelstråk är borta.

Stadshusets skamliga ointresse för Järva har gjort det möjligt för Stockholms kyrkogårdsförvaltning att i en första etapp avverka tusentals träd och gräva upp halva parken, för att om tio år utplåna den helt.

Många pratar om behovet av integration och framtidstro i Järva. Men hur?

Utan hjälp av en enda skattekrona har Järva DiscGolfPark bidragit med en unik och nyskapande attraktion, till glädje och stolthet för 70 000 järvabor. Stockholms stad vill däremot anlägga kistgravplatser i gammal tippmark och samtidigt förstöra den prisbelönta parken.

Värt en utmärkelse

Nu pågår etapp 1 som ska ge 2600 gravplatser. Totalkostnaden för 9000 kistgravar uppskattas till cirka två miljarder kronor. Räknat per gravplats blir det världens dyraste begravningsplats både att bygga och att driva. Det vore värt en utmärkelse från Slöseriombudsmannen.

Samma antal gravar skulle ju kunna anläggas på plan och ren mark bredvid till en bråkdel av kostnaden.

Järva begravningsplats är ett kommunalt skattefinansierat prestigeprojekt utan förankring i verkligheten. Så länge varken politiker eller media vill eller vågar ställa frågor kan det fortsätta.

.

Elmia Park Inspira - Årets Park

Tävlingen ÅRETS PARK arrangeras av landets största grönytemässa Elmia Park för att lyfta fram Sveriges vackra parker och kyrkogårdar och inspirera till fler besök och besökare. "Vi vill bidra till en grönare stadsmiljö och lyfta parken".

Att ha tillgång till en park i stadsmiljö påverkar människors trivsel och välmående. Offentliga parker och grönområden bidrar till en levande, attraktiv och hållbar stad. Tävlingen är ett återkommande evenemang som går av stapeln vart annat år.

Utmärkelsen Elmia Park Inspira har delats ut 2013, 2015, 2017 och 2019. På grund av pandemin har mässan gjort uppehåll 2020 och 2021.