Lättsam Hälsa publicerar ny webb

Enligt Folkhälsoinstitutet (juli 2010) är drygt 2,5 miljoner svenskar överviktiga om man använder sig av BMI (kroppsmasseindex) som överstiger 25. Hela 9 % av vuxna svenskar har ett BMI som överstiger 30 vilket betyder kraftig övervikt. Detta är ett allvarligt samhällsproblem som grundaren till Lättsam Hälsa, Carl Peter Wallin brinner för och vill arbeta hårt med. ”Vi blir tjockare och tjockare, tappar ork och förlorar energi, jag vill göra skillnad för människor, familjer, arbetsgivare, partners samt unga genom hälsokunskap och utbildning”, säger Carl Peter.

Den 2 februari drar det första utbildningen igång i Lättsam Hälsas lokaler på Lidingö. ”Vi börjar på Lidingö men vår ambition är att inom kort kunna öppna flera filialer i Lättsam Hälsas regi runt om i Stockholm”, förklarar Carl Peter. Motivation och kunskap är receptet till hälsa samt vägen till de livsstilsförändringar som många behöver.

Carl Peter har lång erfarenhet av att jobba med människor och människors välmående. Han har bland annat under många år jobbat med långtidssjukskrivnas hälsa och välmående och har sett kopplingar mellan onödiga kilon och låg motivations- och prestationsnivå. Enligt WHO är övervikt ett utav vår tids kanske största hälsoproblem och man klassar övervikt som en epidemi som spås bli än mer utbredd i framtiden.

”Vi vill verkligen göra stor skillnad och hjälpa till, i det första skedet kommer vi att rikta vår energi på att hjälpa kvinnor till bättre hälsa, därefter kommer även män att kunna få en skräddarsydd utbildning genom oss”, berättar Carl Peter. Kvinnor och mäns behov och beteenden skiljer sig åt mycket och Lättsam Hälsa vill tydliggöra hur viktig den individuella resan är för respektive individ.

Tillsammans med kompanjonen Pia Davinder har de byggt upp ett unikt utbildningskoncept som gör att fler har både råd, tid och möjlighet att i vardagen ta hand om sig själva. Pia är utbildad stress- och friskvårdsterapeut, hon har jobbat med företagshälsovård och hjälpt överviktiga att ta itu med sin ohälsa i över 15 år. ”Pia vet precis vilka knappar hon ska trycka på och hon har med sin erfarenhet, kompetens och år av studier kring människors beteenden i förhållande till mat och motion” säger Carl Peter.

Lättsam Hälsas koncept kommer även att kunna erbjudas för företag som vill vårda och ta hand om sin personal och det ska bli möjligt att använda sin ”friskvårdspeng” från arbetsgivaren för att få vara med i Lättsam Hälsas utbildning.