Stockholms bästa läxhjälpskämpar koras på träff med största nätverket

Vad betyder det att nätverka? Och vad gör egentligen en revisor och en konsult? Stiftelsen Läxhjälpen och Deloitte anordnar tillsammans Stora Inspirationsdagen i Stockholm 6 oktober. Då kommer över 120 elever från åtta högstadieskolor i Stockholm till Deloitte för att prata framtid, drömmar och yrkesval.

Eleverna kommer från skolor där Stiftelsen Läxhjälpen redan har verksamhet: Bredängsskolan, Bäckahagens skola (Bandhagen), Hjulstaskolan, Rinkebyskolan, Rågsvedsskolan, Smedshagsskolan (Hässelby), Sätraskolan och Tätorpsskolan (Skarpnäck). Med sig har de också sina läxhjälpare, drygt 30 högskolestudenter, som de i vanliga fall läser läxor tillsammans med två gånger i veckan.

Stora Inspirationsdagen anordnas av revisions- och konsultföretaget Deloitte som ett led i samarbetet med Stiftelsen Läxhjälpen. Deloitte har som samarbetspartner tidigare gett stiftelsen konsultstöd pro bono. Inspirationsdagen är ett nästa steg i arbetet att bidra till att motivera elever och personalen.

Eleverna och läxhjälparna får en unik insyn i världens största affärsnätverk. Deloittes konsulter har förberett så kallade caseövningar, där eleverna utmanas till att försöka lösa olika fiktiva problem, men med kopplingar till verkligt arbete. Dessutom blir det frågestund då både konsulter och elever får tid att ställa frågor om varandra.

Dagen avslutas med att Stiftelsen Läxhjälpen och Deloitte delar ut priser till Stockholms bästa läxhjälpsteam, läxhjälpare, elevraket och elevkämpe.

För mer information, välkommen att kontakta: Maria Arneng, verksamhetsledare på Stiftelsen Läxhjälpen, 076-0069413, maria@laxhjalpen.se, eller Nicolas Leon, Deloitte, 076-847 23 71, nleon@deloitte.com.

• Skola

• sponsring
  • skola
  • näringsliv
  • läxor
  • läxhjälp
  • csr;ansvarsfullt företagande;etiska frågor
  • csr
  • betyg

Om Stiftelsen Läxhjälpen
Stiftelsen Läxhjälpen arbetar för att ge högstadieelever i utsatta områden ökade framtidsmöjligheter. Läxhjälpen finns på skolor där upp till 40-50 % av avgångseleverna inte når gymnasiebehörighet, och med hjälp av skolornas lärare når vi de elever som behöver läxhjälpen mest.

Konceptet är enkelt – unga högskolestudenter hjälper elever i högstadiet med läxorna, och är samtidigt en positiv förebild och mentor. För att få en kvalitativ och kontinuerlig läxhjälp får läxhjälparna betalt och arbetar två gånger i veckan med samma elever. Tydliga mål sätts och kontrakt och studieplan skrivs mellan elev och läxhjälpare. Läxhjälpen är kostnadsfri, och finansieras av visionära företag som får utförliga återrapporter om hur det går för just ”deras” elever. Under läsåret 2010/2011 höjde 100 % av Läxhjälpens elever sina betyg och höjningar skedde i snitt i fem ämnen per elev. Läs mer på www.laxhjalpen.se.

Om Deloitte
Deloitte erbjuder tjänster inom revision, skatterådgivning, business consulting och finansiell rådgivning till offentliga och privata klienter inom en mängd branscher. Med ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, kan Deloitte erbjuda spetskompetens av världsklass och djup lokal expertis för att hjälpa klienter till framgång oavsett var i världen de bedriver sin verksamhet. Samtliga 170 000 medarbetare i nätverket arbetar för att nå den  gemensamma visionen – To be the standard of excellence.

Med Deloitte avses en eller flera av Deloitte Touche Tohmatsu Limited, en brittisk juridisk person, och dess nätverk av medlemsfirmor, som var och en är juridiskt åtskilda och oberoende enheter. För en mer detaljerad beskrivning av den legala strukturen för Deloitte Touche Tohmatsu Limited och dess medlemsfirmor, besök www.deloitte.com/about.

Maria Arneng

Presskontakt Verksamhetsledare 076-0069413