Europas största digitala byrå LBi tar hem bästa B2B vid Revolution awards

LBi har vunnit bästa Best B2B på den prestigefulla Revolution Awards för kampanjen "Generation Green and the eco rangers game". Domarna som inkluderar seniorer från byrå- och kundsidan menade att kampanjen var "ett smart initiativ för att få skolor och barn engagerade i British Gas på ett diskret sätt samtidigt som de utbildas i miljöfrågar på ett roligt, interaktivt och lekfullt sätt."

Kampanjen har varit framgångsrik - över 8 000 skolor (35 %) har registrerat sig på Generation Green och lärare har laddat ner över 13 000 lektionsplaner och deltagit i över 750 "gröna församlingar". Det betyder att 3 168 515 barn i Storbritannien har kunnat påverkas av programmet. De populära gröna lektionsplanerna för lärare har resulterat i att British Gas har levererat över 303 000 inlärningstimmar i engelska skolor.

British gas ville övertyga skolorna om att företaget är engagerat i miljöfrågor. Under 2008 ombads skolor och dess elever att delta i en kampanj med löfte om en belöning vid terminens slut.

LBi använde kampen mellan det goda och det onda i en serie av fem online spel under en period av tio veckor för att lära barn om miljöfrågor. Tanken bakom kampanjen var att barn använder Internet för att pröva nya saker innan de agerar likadant i verkligheten. LBi skapade en fiktiv värld där "Baron Fossilosis" har gjort människor till tanklösa slösare. Målet i projektet är att rädda jorden med hjälp av "Professor Green".

LBis internationella Creative Director Chris Clarke är stolt över kampanjen. "Arbetet med Generation Green ligger LBi varmt om hjärtat. Det är underbart att kunna utbilda barn i en så viktig fråga och ännu roligare att kunna bevisa att kreativitet och teknik är de mest kraftfulla medlen att göra det. Särskilt för oss, i och med att vi tror att det är genom kreativitet och teknik som vi till slut kommer lösa klimatproblemen."

För ytterligare information kontakta:
Sarah van Praagh, Press kontakt, LBi Storbritannien
+44 20 7063 6465, Sarah.VanPraagh@LBi.com
Eva Ottosson, informationsansvarig, LBI International AB
+46 709 41 21 40, eva.ottosson@lbi.com

Om LBi:
LBi är en internationell digital byrå för marknadsförings- och tekniska lösningar och förenar förståelse, kreativitet och expertis för att lösa affärsproblem. LBi är Europas största byrå för kompletta lösningar och tillhandahåller alla digitala kompetenser, inklusive digital strategi, varumärkesinnehåll, servicedesign, media, CRM, tekniska lösningar, hosting och support. LBi har ca 1 600 anställda vilka i huvudsak återfinns på större europeiska, amerikanska och asiatiska marknadsplatser som Amsterdam, Atlanta, Berlin, Bryssel, London, Milano, Mumbai, New York, Paris och Stockholm. LBi är noterat på Nasdaq OMX Nordic i Stockholm och på NYSE Euronext i Amsterdam.
www.lbi.com