L.Brador tar ut svängarna i årets höstkollektion

Höstens nyheter från L. Brador innehåller allt från ett utökat Hi-Vis-sortiment där inspiration hämtats från snowboardbranschen till trendiga jackor i vaxat bomullstyg och en nygammal klassiker i form av den rutiga skogshuggarskjortan. Den gemensamma nämnaren är arbetskläder som tål tuffa tag och riktigt dåligt väder – samtidigt som de låter användaren se snygg ut mitt i alltihopa.

Bra arbetskläder är alltid en formel där funktion, komfort, slitstyrka och ett snyggt utseende är centrala. Vi vet att arbetskläder som egentligen är hur bra som helst ändå inte används tillräckligt om användaren känner sig obekväm i dem. Det är en onödig risk, säger Tommy Larsson som är kategorichef på L.Brador.

Ett tydligt exempel på det han talar om är höstens variant av vårens Hi-Vis-kläder. Lagom till regnet och rusket kommer nu en varmfodrad byxa och jacka för de som vill ha det bästa; tyg i rip-stop, reflexer som tål tvätt, slitage och både uppfyller och överträffar högsta EN-standard för synbarhet (EN471 klass 3).

– Även de som arbetar ute i snålblåsten tycker vi både ska synas – och se bra ut. Vår designer bakom de här kläderna är från snowboardbranschen och det syns på fickorna och i skärningarna. Vi har lyckats kombinera god design med de funktioner som krävs för hårt arbete, berättar Tommy Larsson.

I byxorna (L.Brador 149P) finns en förhöjd rygg och snölås som håller snö och kalla vindar utanför. Benen är förböjda för ökad rörlighet. Ingenting har lämnats åt slumpen och det samma gäller jackan (L.Brador 430P) som utrustats med förhöjd krage, dragsko vid midjan och dragsko nertill. Tack vare reflexerna på jackans axlar är den godkänd även där strängare regler än EN-normen gäller.

– Många av de som använder Hi-Vis-kläder har ett arbete där man står stilla mycket. Kanske bevakar man en motocrossbana som ambulanssjukvårdare eller jobbar på ett vägbygge. Vi hade såklart kunnat fodra mer, men hade då förlorat mångsidigheten i plaggen. Då är det enklare att reglera klädseln med lager-på-lager, menar Tommy Larsson.

För arbetslivets modelejon släpps även en vinterfodrad och vaxad bomullsjacka (L.Brador 266B) i mc-modell med hög modegrad. Det handlar om tåliga material och mått som är anpassade för att man ska kunna röra sig enkelt och arbeta i den.

– Den här jackan handlar också om att kunna representera sitt företag. Klädseln ger kunden en känsla för hur arbetet kommer bli utfört. Tiden är förbi då du kunde anlända i en rostig skåpbil med skitiga kläder som sitter illa, säger Tommy Larsson.

För de som vill ha ett snyggt men mer nedtonat alternativ släpps även jackan L.Brador 523P – ett moderiktigt arbetsplagg, fodrat för kyliga dagar. Hit hör även den klassiskt rutiga och fodrade flanellskjortan (L.Brador 648B).

– Vanligtvis brukar vi som designar arbetskläder följa modevärlden. Men det här ett plagg där vi i yrkeslivet var först. Hursomhelst är den funktionsenlig, skön och snygg. Faktorer som vi på L.Brador alltid strävar efter – och uppnår, säger Tommy Larsson.

• arbetskläder
  • designade arbetskläder