Nyhet -

Ecospark ett hett miljöteknikbolag enligt Miljöaktuellts Cleantech Top 3 - lista

LEAD-bolaget Ecospark har utsetts till en av Sveriges tre hetaste nystartade miljöteknikbolag av tidningen Miljöaktuellt. Ecospark erbjuder en ny generation av vita LEDs som ger bästa ljuskvalitet till en bråkdel av dagens tillverkningskostnad. Dessutom behövs varken fosfor eller kvicksilver, vilket gör Ecosparks LEDs till ett miljövänligare val.

Miljöaktuellt Cleantech Top 3 – avgjordes i går kväll under Greentech Day i Stockholm, en konferens som anordnas av tidningen Miljöaktuellt i samarbete med Energimyndigheten, Tillväxtverket och Sveriges ingenjörer.

Ecosparks patenterade teknik som ger ett varmvitt ljus med ett spektrum som liknar solljusets är baserad på 10 års forskning av professor Magnus Willander och hans forskarteam vid Linköpings Universitet.

Det vinnande företaget heter Sorubin och det andra heta bolaget är SEEC.

Syftet är att visa upp Sveriges mest intressanta och lovande nystartade företag inom miljöteknikområdet – sett ur investerarnas synvinkel. Juryn bestod av framstående riskkapitalister som har bedömt bolagen efter kriterier som affärsidé, ledningsgrupp, produkter och marknadspotential.

Hans Lindberg, styrelseordförande, 0705 - 95 83 35
hans.lindberg@ecospark.se

______________________________________________
Ecospark är ett LEAD-bolag. LEAD är en företagsinkubator som stöttar utvecklingen av innovativa, unika och tillväxtorienterade bolag genom en strukturerad process och anpassad coachning. Verksamheten ägs av Linköpings Universitet och finansieras därutöver av Norrköpings respektive Linköpings kommun samt Innovationsbron. I dagsläget stöttar verksamheten 20 bolag.   www.leadincubator.se