Investering görs i LEAD-bolaget agricams värmekamerateknik

Innovationsbron investerar nu i LEAD-bolaget agricam, som skapar lönsammare lantbruk och friskare kor med hjälp av värmekamerateknik.

agricam teknik skapar lönsammare lantbruk med hjälp av värmekamerateknik. agricam har tagit fram en sensor för tidig detektion av mastit, som är en mycket smärtsam och kostsam juverinflammation i kors mjölkningsorgan. Mastit kostar Europas lantbrukare omkring 25 miljarder kronor per år i produktionsbortfall, antibiotikaanvändning och veterinärkostnader.

I nuläget genomförs tester med en patenterad betaprototyp på agricams testgård i Östergötland där en fullskaleprototyp, CaDDi - Cattle Disease Diagnostics - ska vara klar under våren.

"agricam är ett företag som utvecklar moderna lantbruksapplikationer med värmekamerateknik, ett företag som är till nytta för människa, djur och miljö.  Mjölkbönderna är väldigt intresserade av nya tekniska lösningar för tidig detektion av mastit som årligen resulterar i stora ekonomiska förluster och framför allt lidande för djuren", säger Ellinor Eineren, VD för agricam

CaDDi identifierar förstadiet av mastit. Bonden kan då undvika uppkomsten av sjukdomen genom att bland annat öka mjölkningsfrekvensen, behandla juvret med liniment med mera. Inom en snar framtid planerar även agricam att applicera värmekameratekniken på massövervakning av hästar, grisar, får och kycklingar för att upptäcka eventuella sjukdomar i ett tidigare skede.

"agricams värmekamerateknik är mycket intressant och är värdefullt ur flera perspektiv, och det finns stor potential att använda tekniken för tidig upptäckt av andra sjukdomar", säger Pär Carlshamre, ansvarig Investment Manager på Innovationsbron AB.

Läs mer om agricam

agricam är ett LEAD-företag. LEAD är en företagsinkubator som stöttar utvecklingen av innovativa, unika och tillväxtorienterade bolag genom en strukturerad process och anpassad coachning. Verksamheten ägs av Linköpings Universitet och finansieras därutöver av Norrköpings respektive Linköpings kommun samt Innovationsbron. I dagsläget stöttar verksamheten 20 bolag. www.leadincubator.se