SCHEMAGI hjälper hemtjänsten att lägga rättvisa scheman

LEAD-företaget SCHEMAGI som erbjuder tjänster för automatisk schemaläggning inom vård och omsorg är i uppstartsfasen på ett utvecklingsprojekt med fokus på schemaläggning inom hemtjänstverksamhet. Projektet som löper fram till april 2011 medfinansieras av Hälsans nya verktyg och riktar sig mot kommunal omsorg där SCHEMAGI:s schemaläggningstjänst kommer att användas.

- Vi är väldigt glada att vi har fått möjligheten att genom föra detta projekt med stöttning från Hälsans nya verktyg, Det är väldigt värdefullt för oss att personer som lägger scheman idag får möjlighet att testa vår tjänst, där schemaläggnigen anpassas till att uppfylla både verksamhetens och medarbetarens behov säger Elina Rönnberg, VD på SCHEMAGI.

- Schemagi har visat att man med hjälp av avancerad matematik och förmåga att lyssna på verksamhetens krav kunnat utveckla en lösning som svarar mot ett stort behov inom omsorgen säger Sven Ehn, VD på Hälsans nya verktyg.

Under hösten har Universitetsholding i Linköping AB gått in som delägare i SCHEMAGI. Universitetsholding har till uppgift att stimulera och underlätta kommersialisering av såväl kvalificerade forskningsresultat som erfarenheter från övrig kärnverksamhet vid Linköpings universitet.

- Universitetsholding är övertygad om att Schemagis tjänster kommer att spela en stor roll för vården i framtiden och vi ser fram emot att tillsammans med ledning och ägare utveckla företaget säger Erik Träff, vice ordförande i Universitetsholdings styrelse.

SCHEMAGI riktar stor tacksamhet till flera viktiga aktörer som gör deras företagsstart möjlig:
- LEAD för värdefull coachning.
- Vinnova och främst VINN NU priset som SCHEMAGI mottog i november.
- ALMI för finansiellt stöd.

För ytterligare information kontakta: Elina Rönnberg, VD SCHEMAGI, Tel: 073 - 670 84 92