Stark representation på 33-listan genom åren

Stark representation på 33-listan genom åren

För drygt en vecka sedan var det, för åttonde året i rad, dags att utse finalisterna på 33 listan. En rankning av Sveriges 33 mest lovande unga teknikföretag och en hedersvärld utnämning. Syftet när Ny Teknik och Affärsvärden har tittat på de nomineringar som kommit in genom åren, har varit att lyfta fram de nya företag som kan bli framtidens börsjättar och exportsuccéer och många som många som varit med på 33-listan tidigare år har redan lyckats nå långt.

För att få komma med på listan krävs att företaget har verkat i max sju år, att företaget är baserat på teknisk innovation, att företaget inte är börsnoterat samt att företaget är verksamt i Sverige med potential att verka på den internationella arenan. Genom åren har vi kunnat se en trend att drygt hälften av Sveriges hetaste och mest lovande teknikbolag finns i eller är alumnibolag från Sveriges inkubatorer och science parks. Swedish Incubators & Science Parks (SISP) gjorde en sammanställning som visar att i år var 17 av 33 bolag på 33 listan sprugna ur inkubatorer och science parks runt om i Sverige, varav 3 var från LEAD.

Bolag och alumner från LEAD har genom åren haft en stark representation på listan över Sveriges hetaste bolag, totalt har det blivit 23 platser mellan 2009 och 2015, representerat av 15 olika bolag.

VINNARE ÅR
Sp Devises 2009