1 100 000 kr för utveckling av emitterande material till tunna LED-paneler

Ecospark AB har tilldelats 1 100 000 kr från Vinnova inom utlysningen Forska & Väx för ett projekt att utveckla material som förbättrar emissionen i Ecosparks plana LED paneler som ger ljus över en större och tunn yta. Projektets fokus ligger på att modifiera materialet zinkoxid (ZnO) på specifika sätt för att på så sätt öka emissionen av det synliga ljuset och samtidigt öka verkningsgraden i bolagets komponenter. I projektet ingår även framtagning av en kostnadseffektiv våtkemisk process för produktion av plana LEDs med stark intensitet. Projektet går under namnet ”Emitterande material till tunna LED-paneler” och kommer att startas under april och beräknas vara färdigt i december 2014. Projektets totala budget är på 2 200 000 kr.

Flera fördelar med att använda ZnO i LEDs;
ZnO är ett miljövänligt material med låg toxicitet, som är enkelt att tillverka och som möjliggör komponenter som emitterar vitt ljus utan användande av fosfor. Materialet kan även användas som elektroninjicerande material i OLEDs och nanostrukturer av materialet förbättrar utkopplingen av ljus ur dessa komponenter.

Ecospark AB innehar idag patent på den grundläggande strukturen.
”Vinnovas beslut att bevilja pengar till projektet ger oss en god möjlighet utveckla och förbättra egenskaperna på ZnO nanostrukturer så att vi markant kan förbättra prestandan i våra LED-paneler genom användandet av en kostnadseffektiv tillverkningsprocess. Ett lyckat projekt öppnar även nya affärsmöjligheter för oss då vi ser att ZnO-materialet kan användas som ett prestandahöjande material i dagens OLEDs.” – säger Ecosparks VD Magnus Hägglund.

Vinnovas motivering till stödet är: ”En ansökan inom ett intressant och spännande område från en kompetent aktör. Projektet bedöms ha en hög teknikrisk med stor potential. Marknaden för en lyckad produkt anses stor, vilket på sikt kommer ge företaget möjlighet till en bra tillväxt”.

Magnus Hägglund, VD
Tel: +46 (0)730 - 43 68 37

Release in English

Ecospark är ett teknikbolag som utvecklar nya teknologier för vit LED-belysning baserade på halvledarmaterialet zinkoxid (ZnO) i form av nanotrådar. Den patentskyddade LED strukturen möjliggör en ny generation av plana ljuskällor med hög kvalitet på det vita ljuset och ljuskällor med stor yta. Ecosparks teknik bygger på lågtemperaturprocesser vilket möjliggör produktion i stor skala till en bråkdel av kostnaden för konventionella lysdioder.

Ecospark är ett LEAD-bolag. LEAD är en av Sveriges främsta företagsinkubatorer som hjälper entreprenörer att bygga bolag snabbare och säkrare. LEAD vänder sig till entreprenörer med företag som är innovativa och har potential att expandera. Verktygen för framgång baseras på en strukturerad och kvalitetssäkrad affärsutvecklingsmetodik som grundar sig på en nära och engagerad affärscoachning. LEAD ägs av Linköpings universitet och finansieras därutöver av Norrköping respektive Linköpings kommuner samt ALMI Företagspartner. www.lead.se