Byggbranschen satsar på tryckt elektronik

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF satsar nästan 1 miljon kronor i ett samarbetsprojekt mellan byggbranschen och LEAD-företaget Inorel. Baserat på tryckt elektronik utvecklar Inorel intelligenta funktioner på etiketter som på ett enkelt och tydligt sätt visar när betongen har härdat.

Projektet involverar 10 aktörer i byggbranschen med Swerock som projektledare. Swerock är en av Sveriges största leverantörer av fabriksbetong, grus och bergkross till bygg- och anläggningsindustrin samt av transport- och entreprenadmaskintjänster.

- Det är viktigt att veta när betongen har uppnått tillräcklig hållfasthet för att man ska kunna fortsätta bygget. Varje år lägger branschen ner stora resurser på att övervaka och säkerställa betonghärdning. Den här tekniken är billig och enkel och har en potential att skapa stor effektivisering, säger Karin Pettersson, Chef - Teknik och utveckling, Swerock AB.

Pengarna ska användas i arbetet att utveckla en prototyp för att verifiera tekniken för övervakning av betonghärdning. Etiketten kan användas på byggarbetsplatser för att veta när betongstommen uppnått tillräcklig bärkraft. Dessutom kan den användas när man gjuter i fabrik, det vill säga prefabricerade betongprodukter.

- Byggbranschen har idag ett behov av en användarvänlig och billig metod för övervakning av betonghärdning och våra etiketter fyller de behoven, säger Payman Tehrani, VD Inorel.

Inorel är medlem i företagsinkubatorn LEAD och sitter i deras lokaler i Norrköping.

- Det här är ett företag med mycket spännande potential och har redan knutit starka marknadskontakter. I Norrköping satsats det på tryckt elektronik och vi ser ytterligare applikationsområden för Inorels lösningar. Företaget ett resultat av samarbetet mellan Acreo och Linköpings Universitet kring tryckt elektronik och är ett av de första projekten som kommersialiseras i form av en start-up, säger Christian Berger, VD LEAD.

Payman Tehrani, VD, Inorel, Tel 0736-73 40 51 www.inorel.com

Christian Berger, VD LEAD, Tel 0708-77 04 09 www.leadincubator.se

LEAD är en företagsinkubator som stöttar utvecklingen av innovativa, unika och tillväxtorienterade bolag genom en strukturerad process och anpassad coachning. Verksamheten ägs av Linköpings Universitet och finansieras därutöver av Norrköpings respektive Linköpings kommun samt Innovationsbron. I dagsläget stöttar verksamheten 21 bolag.