Det är dags att förbättra relationen mellan konsument och hantverkare!

Det är dags att förbättra relationen mellan konsument och hantverkare!

Klagomål på hantverkstjänster har toppat Konsumentverkets statistik sedan 2005. SEQURID lanserar nu ett verktyg som åskådliggör hantverkarens formella kompetens för konsumenten.

Vårt koncept

SEQURID:s system bygger på att kvalitetssäkra den enskilde hantverkarens utbildningar, behörigheter och certifikat genom att verifiera dessa mot branschens utbildnings- och kompetenskrav.

Fördel för konsument

Konsumenten kan genom ett unikt SEQURID-kort enkelt och gratis kontrollera sin hantverkares bakgrund. Hantverkare som är anslutna till SEQURID är verifierade och konsumenten kan känna sig trygg med att hantverkaren har den formella kompetens som branschen kräver. Allt konsumenten behöver göra är att genom hantverkarens kort kontrollera hantverkaren på vår hemsida med hjälp av den unika och personliga SEQURID-koden.

Fördel för hantverkare

SEQURID erbjuder hantverkaren en unik möjlighet att samlat och lättåtkomligt kunna visa sin behörighet, kompetens och yrkeserfarenhet. Genom att göra sin bakgrund enkelt tillgänglig för sina kunder skapar hantverkare inte bara ökat förtroende och trygghet utan bidrar även till att förbättra branschens rykte. Konkurrenskraften gentemot personer som agerar utan behörigheter ökar dessutom.

Rekryteringsfördelar

Förutom de problem som uppstår mellan hantverkare och konsument så finns idag utmaningar för byggföretag vid upphandling av underleverantörer. Vid rekrytering av anställda och upphandling av underleverantörer behöver företag inte längre begära in fysiska handlingar om enskilda hantverkare. Hantverkaren lämnar sin unika SEQURID-kod och en snabb kontroll kan göras via www.sequrid.se.

Samhällsvinst

Genom SEQURID:s koncept skapas en branschstandard som vi tror resulterar i:

• Färre klagomål
  • Bättre rykte för hela hantverkarbranschen
  • Minskat antal byggfel och försäkringsärenden
  • Ökad status och utveckling för hantverkarutbildning
  • Ökad trygghet för konsument

SEQURID AB en oberoende aktör som samlar alla hantverkare oavsett bransch i ett och samma system. Det resulterar i förenklad kontroll och ökad kvalitet för hela hantverkarbranschen. www.sequrid.se

För mer information kontakta:

Mats Rosander - VD
mr@sequrid.se

Nicklas Berndtsson - Styrelseledamot