FORAN Remote Sensing hjälper Linköping med karttjänst i 3D

FORAN Remote Sensing hjälper Linköping med karttjänst i 3D

LEAD-företaget FORAN Remote Sensing AB har för Linköpings kommun tagit fram helt nytt geodataunderlag för kommunens nya 3D-karttjänst. Med FORAN Remote Sensings teknik har man ur mätningar med flygburen laserskanning tagit fram detaljerad geografisk information om terräng, byggnader och vegetation ned till enskilda träd. Karttjänsten använder det senaste inom 3D-visualisering, webbteknik och geografisk informationsteknik (GIT).

- Vi fick 2009 i uppdrag från kommunledningen att skapa ett Linköping i 3D, säger Jens Lundegård, avdelningschef på Kommunlantmäteriet i Linköping. Valet att ta fram grunddata och bearbeta detta föll på FORAN Remote Sensing. Ett företag med goda vitsord och som kunde genomföra datainsamlingen när vi behövde ha det gjort. Att företaget dessutom är Linköpingsbaserat är ju en bonus.  Slutleveransen kom att innehålla en markmodell, stadens alla byggnader i 3D och samtliga träd i staden. Utöver detta så fick vi även en analys gjord av var det kan tänkas finnas byggnader som vi inte har med i vår karta. Dessa tänkta byggnader mäts nu in för att sedan kunna presenteras i kartan. Vi ser även att man kan använda det data vi samlat in till att ta fram exempelvis vägkanter och lyktstolpar. Leveransen innehåller mycket information av vilken vi än så länge bara tillvaratagit en bråkdel.

FORAN Remote Sensing AB har ur data från flygburen laserskanning tagit fram geografisk information såsom marktopografi, närmare miljonen identifierade enskilda träd samt 3D-modeller av stadens byggnader. I en webbaserad visualiseringslösning från Agency9 AB har kommunen skapat en helt ny GIS- och kartportal där GIS, traditionella kartor och denna nya 3D-information är effektivt integrerade.

– Detaljerad geografisk information av objekt som byggnader och enskilda träd kan bli en stor tillgång vid bland annat stadsplaneringsprojekt och större infrastrukturbyggen, säger Ulf Söderman, VD, FORAN Remote Sensing AB. Hittills har man använt sig av flygfoton som underlag för att visa stadsbilden, men att ha informationen om objekt och att även ha med vegetationen i 3D-modellen av stadsmiljön ger ett helt annat liv åt visualiseringen. Man får en mer realistisk bild och kommunikationen blir tydligare.

Länk till 3D kartan

Ulf Söderman, VD FORAN Remote Sensing, Tel 073-552 10 46

Jens Lundegård, avdelningschef Linköpings kommunlantmäteri, Tel 013-20 62 85

LEAD är en företagsinkubator som genom erfarna affärsutvecklare coachar företagare med idéer, som har stor tillväxtpotential, till starka företag. Verksamheten ägs av Linköpings Universitet och finansieras därutöver av Norrköpings respektive Linköpings kommun samt Innovationsbron. www.leadincubator.se