Graphensic får stöd av Energimyndigheten

Graphensic får stöd av Energimyndigheten

Energimyndigheten stöder LEAD-bolaget Graphensic med drygt en halv miljon kronor för affärsutveckling. Graphensic AB tillverkar grafen på kiselkarbid. Användningsområdena för materialet finns inom snabbare kommunikationselektronik till nya forskningsområden som kombination med värmeavledande kolnanorör samt solceller.

Grafen är ett material med framtiden för sig. Svensk forskning ligger i framkant när det gäller att tillverka materialet. Stödet från Energimyndigheten ska ge bolaget större möjligheter till internationell utveckling.

Företaget Graphensic bildades för drygt ett år sedan av forskare som tagit de första stegen i kommersialiseringen och som entreprenörer. Från företagets kunder är det tydligt att utvecklingskurvan är internationell. Och det kan gå fort. Energimyndigheten stöder därför Graphensic med 555 000 kronor specifikt för affärsutveckling som ska ta företaget till en balanserad utveckling.

Förra året blev Graphensic ett av företagen på 33‐listan, som tas fram av tidningarna Ny Teknik och Affärsvärlden, av de 33 hetaste nya teknikbolagen i Sverige. Företaget är även med i LEAD Incubator som ger företag affärsstöd och coachning. Med den finansiering som Energimyndigheten nu ger till företaget så kan Graphensic höja visionen med en erfaren entreprenör.

– Finansieringen ska gå till en arbetande styrelseordförande, så vi ska titta på alternativ under närmsta månaden, säger Mikael Syväjärvi som är en av grundarna och projektledare i arbetet mot Energimyndigheten.

Mikael Syväjärvi, Graphensic, Tel 0734‐17 01 65, mikael.syvajarvi@graphensic.com

Graphensic är ett LEAD-företag. LEAD är en av Sveriges bästa företagsinkubator som hjälper entreprenörer att bygga bolag snabbare och säkrare. Vi vänder sig till entreprenörer med företag som är innovativa och har potential att expandera. Verktygen för framgång baseras på en strukturerad och kvalitetssäkrad affärsutvecklingsmetodik som grundar sig på en nära och engagerad affärscoachning. LEAD ägs av Linköpings universitet och finansieras därutöver av Norrköping respektive Linköpings kommuner samt Innovationsbron. www.leadincubator.se