Isak Nielsen tilldelas Åforsk Entreprenörsstipendium

PRESSMEDDELANDE LINKÖPING 2019-05-09

Isak Nielsen – medgrundare av LEAD-bolaget AgriOpt, tilldelades ÅForsk Entreprenörsstipendium under Sveriges Innovationsriksdag den 8 maj i Karlskrona. Stipendiet på 200 000 kronor delas ut av Stiftelsen ÅForsk och Swedish Incubators & Science för att stötta entreprenörer i att förverkliga sina affärsidéer inom forskning och utveckling, som kan bidra till att göra skillnad inom olika delar av samhällsutvecklingen.

Det känns helt fantastiskt att få vara en av årets stipendiater till Åforsk Entreprenörsstipendium! Stipendiet betyder mycket både för mig personligen i min roll som entreprenör men även för AgriOpt som bolag och affärsidé. Förutom den finansiella uthållighet som stipendiet ger oss så är det väldigt roligt och motiverande att bli uppmärksammade för vår vision och vilja att hjälpa både den enskilde lantbrukaren och samhället!” säger Isak Nielsen VD på AgriOpt.

AgriOpt:s affärsidé bygger på att utveckla en molnbaserad tjänst för optimerad växtodling inom lantbruket. Det ska vara användarvänligt och generera ett resurseffektivt lantbruk. Det kommer att resultera i stora positiva effekter, inte bara för den enskilda lantbrukaren utan även för samhället, klimatet och miljön.

Årets stipendiater kommer från hela landet – Linköping, Uppsala, Lund, Västerås, Göteborg, Borås, Blekinge och Kristianstad. Den gemensamma nämnare är att de driver innovativa och nytänkande företag som utvecklats inom det akademinära ekosystemet för innovation och har genomgått en gedigen urvalsprocess. Åforsk delar årligen ut tio stipendier om totalt 2 MKR till de mest lovande och drivna entreprenörer med storslagna positiva lösningar för samhällsutvecklingen. Stipendiet delas ut i samarbete med Swedish Incubators & Science och har sedan starten 1985 resulterat i utdelning om ca 460 MKR i forskningsanslag och resestipendier.

För mer information, kontakta:

Isak Nielsen, VD och medgrundare AgriOpt
isak.nielsen@agriopt.se

Om AgriOpt
AgriOpt AB startades i februari 2018 av Isak Nielsen och Linnea Ernebro. Bolaget utvecklar en molnbaserad digital assistent som kombinerar lantbrukarnas egna erfarenheter och kunskaper med lantbruksdata och artificiell intelligens. Deras utveckling av ett digitalt och pålitligt beslutsstöd kommer underlätta användandet av modern teknik och skap mer lönsamhet för de enskilda lantbrukarna.
www.agriopt.se

www.lead.se