Memotos automatiska kamera i miniatyrformat ger alla ett fotografiskt minne

Memotos automatiska kamera i miniatyrformat ger alla ett fotografiskt minne

LEAD företaget Memoto lanserar en intelligent enhet i miniformat som fångar varje stund av ditt liv i fotografiska nyckelbilder. Med hjälp av Memotos innovativa webbtjänst och mobilapplikation kan användaren sedan enkelt återuppleva stunderna som fotats, eller söka efter en specifik händelse och dela med sina vänner.

– Tänk dig att kunna fånga och återuppleva varje minnesvärd stund av ditt liv, säger Martin Källström, Memotos VD. Med Memoto kan du enkelt resa tillbaka i tiden till tillfället när du träffade ditt livs kärlek, dagen när din dotter tog sina första steg eller den där kvällen när du bara hade det trevligt med dina kompisar.

Tack vare att den inte är mycket större än ett frimärke kan Memotokameran enkelt göras till en del i ens vardagliga liv. Kameran sätts på kläderna med en liten klämma i rostfritt stål och fångar sedan diskret varje speciellt ögonblick av ditt liv medan det händer – innan du själv ens insett hur speciellt ögonblicket är.

När kameran är ansluten till en användares dator börjar den automatiskt ladda upp bilderna till Memotos webbtjänst. Tillsammans med tillhörande appar för iPhone och Android fungerar webbtjänsten som ditt eget fotografiska minne och sorterar bilderna i grupper av ”stunder” efter tid, datum, plats och till och med ljusförhållanden för att de ska vara enkelt sök- och delbara.

Memotokameran beräknas finnas tillgänglig för leverans tidigt 2013. Från och med idag kan vem som helst hjälpa Memoto att få kameran i produktion genom Kickstarter.com. Memoto är ett av de första hårdvaruprojekten som följer de nya riktlinjerna hos Kickstarter.

Memotos lifelogging kamera innehåller även GPS och accelerometer och tar bilder automatiskt.

Oskar Kalmaru, Marknadschef på Memoto, Tel 0736- 330 749

Memoto är ett LEAD företag. LEAD är en företagsinkubator som stöttar utvecklingen av innovativa, unika och tillväxtorienterade bolag genom en strukturerad process och anpassad coachning. Verksamheten ägs av Linköpings Universitet och finansieras därutöver av Norrköpings respektive Linköpings kommun samt Innovationsbron. I dagsläget stöttar verksamheten 21 bolag.   www.leadincubator.se

Memoto är ett svenskt startup med visionen att ge alla ett äkta fotografiskt minne. Som en innovatör inom lifelogging utvecklar Memoto produkter och tekniker som ger användaren möjligheter att fånga och dela varje speciellt tillfälle i deras liv. www.memoto.com