Ny labbmiljö skapar bättre möjligheter för life science-företag i regionen

Genom företagsinkubatorn LEAD satsar nu Linköpings universitet på att skapa en ny labbmiljö för utvecklingsföretag med laboratoriebehov i regionen.

Satsningen sker i linje med Linköpings universitets fokuserade arbete med att kommersialisera forskningsresultat och skapa tillväxt och investeringar i regionen. Det finns en mycket stark life science-forskning i regionen men det har tills idag saknats den infrastruktur som behövs för att kunna kommersialisera resultaten.

-Nu finns alla förutsättningar för att utveckla nya spännande företag inom bl a bioteknik, fysik och kemi, säger Paula Zeilon, ny affärscoach på LEAD.

Paula Zeilon har en gedigen erfarenhet och har arbetat som bl a FoU-ansvarig och marknadschef inom läkemedelsindustrin. Hon kommer nu att arbeta som affärscoach för LEADs life science-bolag.

-LEAD och innovationssystemet runt LiU har bevisat förmågan att stötta bolags utveckling och generera tillväxt. Med tillgång till ett labb tillförs ytterligare en dimension för att stötta forskningsbaserade bolag, säger Mille Millnert, rektor vid Linköpings universitet.

Labbmiljön ligger centralt beläget i Mjärdevi Center, endast ett stenkast från universitetet. Primärt är labbet till för bolagen hos LEAD men det skapar även intressanta möjligheter för utomstående bolag.

-Det här skapar en fantastisk möjlighet som gör att affärsutveckling och produktutveckling kan knytas samman för den här typen bolag, säger Christian Berger, VD på LEAD.

Lokalen invigdes den 10/12 i samband med ett BioMedley möte och besöktes av över 50 representanter ifrån regionens life science aktörer.

Christian Berger, VD LEAD, tel 0708-77 04 09