Nytt bokningssystem utmanar giganterna på träningsmarknaden

Nytt bokningssystem utmanar giganterna på träningsmarknaden

Gymsystem har tagit stora kliv in på en marknad som ansågs vara mättad och utmanar nu etablerade system för träningsföreningar och företag. Framför allt konkurrerar Running Systems, som har utvecklat produkten Gymsystem, när kunder efterfrågar större mobilitet och fler funktioner som klarar de moderna kraven inom IT.

"Det är dags för branschen att lämna 2000-talet där system ska installeras och köras på egna servrar. Vi har ett annat sätt att tänka och en teknisk lösning som fungerar i molnet. Vi tycker att tillgängligheten och flexibiliteten är jätteviktig för att våra kunder enkelt ska kunna fylla på innehåll och snabbt komma igång att använda systemet, samtidigt som de har alla viktiga funktioner kvar om man jämför med ett traditionellt system.", säger Mikael Andersson vd på Running Systems.

Stora förändringar har skett i hur träningsalternativen ser ut på marknaden de senaste åren och efterfrågan på ett bokningssystem som kan möta de nya kraven på flexibilitet måste följa det som kunderna kräver. Det är mer aktuellt nu när vi är vana att kunna ta med oss våra arbetsuppgifter var vi än befinner oss. Genom att lägga allt i molnet och inte begränsa licenser till en enhet kan numera tränare, gymägare och deras medlemmar sköta bokningar och betalningar i mobilen, på väg till träningslokalen, på semestern eller rent av i skogen.

Running Systems prioriterar användarvänlig- och lättillgänglighet i systemet för inpassering i lokaler, bokning och betalning på nätet och anläggningskontroll. Femtiotalet befintliga kunder vittnar om att lösningen är eftertraktad och kräver minimalt med support. Gymsystem har också öppnat upp för andra typer av träningsanläggningar där traditionella system är för komplicerade och administrativt tunga.

"Närvaroappen använder vi vartenda pass och den fungerar utmärkt.", säger Lisa Dahlberg, ägare av Naturkicken. "Bokningssystemet har hjälpt oss att få en överskådlig bild av alla kunder och minska administrationen. Fördelen är att kundens träningskort administreras direkt i systemet. Det är ett användarvänligt system med bra support."

Sedan våren 2015 sitter Running Systems på företagsinkubatorn LEAD i Mjärdevi Science Park och kunderna har själva sökt upp Gymsystem. Sedan oktober har Running Systems satsat på en aktivare marknadsbearbetning vilket har lett till en snabb tillväxt i kundbasen. Inför kommande releaser vidareutvecklas produkten för att förenkla kontantbetalning med bla Swish på plats i träningsanläggningen.

För mer information, vänligen kontakta;
Mikael Andersson, vd på Running Systems

mikael@runningsystems.se

Om Running Systems:

Running Systems använder en ny teknik för att förbättra lönsamheten för träningsföretag. De som tränar får en bättre upplevelse i sin kontakt och besök hos träningsföretaget.

Running Systems är ett LEAD-bolag. LEAD är en av Sveriges främsta företagsinkubatorer

som hjälper entreprenörer att bygga bolag snabbare och säkrare. LEAD vänder sig till entreprenörer med företag som är innovativa och har potential att expandera. Verktygen för framgång baseras på en strukturerad och kvalitetssäkrad affärsutvecklingsmetodik som grundar sig på en nära och engagerad affärscoachning. LEAD ägs av Linköpings universitet och finansieras därutöver av Norrköping respektive Linköpings kommuner samt Vinnova.

www.lead.se