Pris till blixtrande snabb mobilmejl

På onsdagen delades det regionala SKAPA-priset ut till LEAD-företaget VISIARC som är ett av Sveriges största och mest prestigefyllda uppfinnarpris. Det Nationella Utvecklingsstipendiet är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel och delas årligen ut av Stiftelsen SKAPA. Syftet med stipendiet är att uppmuntra initiativ och att medverka till att nyskapande och kreativitet i landet tillvaratas effektivt.

VISIARC har en plattform som gör det möjligt att snabbt bygga en ny typ av mobila tjänster där mobilen ges desktop-egenskaper. På det sättet behöver du inte bära med dig din laptop utan kan smidigt och enkelt arbeta med mejl och tunga bilagor direkt i din mobil. Omedelbar och säker tillgång till och notifiering på nya mejl och dokument på alla mobiltelefoner är vad VISIARC:s levererar.

"Det här är fantastiskt, verkligen kul och ärofyllt pris att få. Blir spännande att se hur det går i den nationella finalen", säger Peter Lindgren, VD VISIARC. "Snart ska vi lansera vår blixtsnabba mobila mejl med vår patentsökta fjärrhantering av bilagor som orkar det mesta".

Urvalsprocessen äger rum i ett nära samarbete mellan Stiftelsen SKAPA och Sveriges kommuner. Första steget i urvalsprocessen innebär att kommunerna väljer ut en lokal finalist, som sedan går vidare till en regional uttagning. De regionala ALMI-bolagen har uppgiften att granska och välja ut en finalist från det egna länet. Detta år valdes VISIARC med motiveringen:

Årets Skapa-stipendiatvinnare "Mobile Documents adresserar ett universellt behov hos både företag och konsumenter, med en fantastisk marknadspotential. Den patentsökta innovativa tekniken möjliggör och förenklar hanteringen av mail med tunga bilagor i mobilen så till den grad att det t.o.m. blir smidigare än på datorn. Genom extremt enkla "fjärrhandgrepp" kan användaren både titta på eller läsa samt skicka mail med tunga bilagor utan väntetider för vare sig ned- eller uppladdning. Allt blir omedelbart. Många gånger är det enkla lösningar som också är de eleganta och bästa. Med årets vinnare infinner sig just känslan att: det är ju "självklart" att det är såhär som man vill ha sin mobila mail."

Det regionala priset är på 35 000 kronor och innebär att VISIARC är med och tävlar om det nationella priset på 400 000 som tillkännages på Tekniska Mässan i Stockholm den 13 oktober. Bakom Stiftelsen SKAPA står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av ALMI Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och Patent- och registreringsverket.

Peter Lindgren, VD VISIARC, Tel 0708-34 30 03 www.visiarc.com
Christian Berger, VD LEAD, Tel 0708-77 04 09 www.leadincubator.se

LEAD är en företagsinkubator som stöttar utvecklingen av innovativa, unika och tillväxtorienterade bolag genom en strukturerad process och anpassad coachning. Verksamheten ägs av Linköpings Universitet och finansieras därutöver av Norrköpings respektive Linköpings kommun samt Innovationsbron. I dagsläget stöttar verksamheten 21 bolag.