Prisbelönt värmekamerasystem sparar mångmiljoner för mjölkbönder

Prisbelönt värmekamerasystem sparar mångmiljoner för mjölkbönder

Norra Europas största kravgård satsar på svensk unik uppfinning. Vadsbo Mjölk installerade Agricams värmekamerasystem under sommaren 2013. Nu visar det att gården har halverat antalet sjukdomsfall och kostsamma antibiotikakurer.

Vadsbo Mjölks förman, Henrik Larsson, hade hört talats om ett värmekamerasystem som tydligen kunde detektera juverinflammation tidigare än någonsin. Därför besökte Henrik Öjeby Gård i Östergötland i december 2012. Gården hade använt systemet i ett halvår. Personalen behandlade djur i riskzon på naturlig väg och hade sparat hundratuseltals kronor.

Miljoner att spara
Det årliga produktionsbortfallet och antibiotikakostnaderna kostade över 1 miljon för Vadsbo Mjölk per år. Vadsbo Mjölk valde därför att satsa på det nystartade bolaget Agricam och deras militära teknik.

Roligare och lättare att mjölka
Sedan driftsättningen i september 2013 har antalet juverinflammation halverats i jämförelse med förgående år. Värmkamerasystemet har bidragit till en ökad lönsamhet, friskare djur och minskad antibiotikaanvändning.
- Dessutom tycker personalen att det är både roligare och lättare att mjölka, säger Henrik Larsson.

10 minuter – allt som behövs
Varje dag lägger Henrik cirka 10 minuter på att gå igenom larmlistan på kor i riskzon och skriver ut behandlingslistor till personalen.
- Jag känner idag inte till ett annat system som kan detektera juverinflammation lika snabbt och säkert, avslutar Henrik.

Idag finns agricams värmekamerasystem installerade i Östergötland, Västergötland och i Halland.

För ytterligare information kontakta gärna:

Ellinor Eineren, grundare agricam AB

Henrik Larsson, förman Vadsbo Mjölk

Lars Svensson, VD Vadsbo Mjölk

Bilden visar Henrik Larsson, förman Vadsbo Mjölk

___________________________________________

Agricam är en LEAD-alumn. LEAD är en av Sveriges främsta företagsinkubatorer som hjälper entreprenörer att bygga bolag snabbare och säkrare. LEAD vänder sig till entreprenörer med företag som är innovativa och har potential att expandera. Verktygen för framgång baseras på en strukturerad och kvalitetssäkrad affärsutvecklingsmetodik som grundar sig på en nära och engagerad affärscoachning. LEAD ägs av Linköpings universitet och finansieras därutöver av Norrköping respektive Linköpings kommuner samt Innovationsbron. www.lead.se