SenionLab stärker sin ledande position inom inomhuspositionering genom att ta in 15 Mkr från SEB Venture Capital i en A-runda

Linköping mars 31, 2015 - SenionLab AB har genomfört sin första externa finansieringsrunda med SEB Venture Capital som investerare, efter att ha etablerat sig som marknadsledare på den starkt växande marknaden för inomhuspositioneringssystem (Indoors Positioning Systems - IPS). Kapitalet kommer i första hand att användas för att finansiera SenionLabs fortsatta expansion av säljorganisationen samt för att etablera lokal närvaro i utvalda geografiska regioner. Dessutom kommer utvecklingen av nya funktioner och tjänster att fortsätta för att upprätthålla SenionLabs tekniska ledarroll i sektorn.

SenionLab har idag över 250 installationer i 32 länder, och är därmed störst på marknaden. Termen Location Based Services (LBS) avser platsbaserade tjänster i mobiltelefoner. De är särskilt användbara inomhus där GPS inte fungerar. SenionLabs mjukvara använder information från telefonens mottagare och sensorer, t.ex. WiFi, Bluetooth, gyro och accelerometrar, för att fastställa enhetens position och faciliterar därigenom LBS. Marknaden för IPS och LBS förväntas växa mycket snabbt under de kommande åren.

"Med SEB Venture Capital ombord har vi ingått partnerskap med en stark, långsiktig investerare som både förstår och kan bidra till att utveckla det vi gör", säger Christian Lundquist, en av grundarna av och VD för SenionLab. "Tillsammans kommer vi att bygga ett framgångsrikt företag i ett av de mest intressanta och snabbväxande teknikområdena just nu."

SenionLabs lösnings höga precision, tillförlitlighet och användarvänlighet har gjort att det uppfattas som branschens mest stabila och välfungerande och används idag i ett flertalet publika miljöer, t.ex. köpcenter, detaljhandel och sjukhus.

"Vi har följt SenionLab med stort intresse och är imponerade av den snabba utvecklingen i detta unga tillväxtföretag", säger Ulf Lewander, Investment Manager på SEB Venture Capital. "SenionLab har upprepade gånger visat att deras lösning är den bästa och mest kommersiellt gångbara. Vi är övertygade om att IPS kommer att vara lika naturligt som GPS inom en snar framtid och att SenionLab har utmärkta förutsättningar att driva denna utveckling.”

Marknaden för inomhuspositionering (IPS) och platsbaserade tjänster (LBS) ökar snabbt och Markets & Markets bedömer att den totalt omsatte $935 miljoner 2014 och har potential att växa till $4.4 miljarder 2019 (CAGR 36%). Förgrundsaktörer så som Apple, Samsung, Google, Nokia, Microsoft, Hewlett Packard och IBM är att betrakta som intressenter i de tiotals miljarder dollar i affärsmöjligheter som växer fram kring IPS och LBS i ett brett spektrum av vertikaler såsom t.ex. räddningstjänst, sjukvård, detaljhandel, tillverkningsindustri och logistik.

SenionLab kontakt

Christian Lundquist, VD

christian.lundquist@senionlab.com

SEB Venture Capital kontakt