Statistikvisualisering ett av det hetaste i Sverige!

Statistikvisualisering ett av det hetaste i Sverige!

Under tisdagskvällen var det 33-listans final i Linköping där tre bolag tävlade om att gå direkt in på listan över Sveriges hetaste unga teknikbolag. 33-listan utses gemensamt av Ny Teknik och Affärsvärlden varje år med syfte att ta reda på vilka av dagens teknik-startups har potential att bli morgondagens börsjättar. Igår vann Norrköpingsbolaget NComVA den prestigefyllda platsen.

Tre lovande företag var utsedda från regionen för att göra upp om platsen och alla tre bolag var LEAD-bolag.

-  Detta är ett kvitto på att våra bolag är bland de främsta i regionen och även i Sverige, säger Christian Berger, VD på företagsinkubatorn LEAD. NComVA är ett oerhört framgångsrikt bolag med stor potential att bli en av de stora.

NComVA utvecklar webbaserad interaktiv datavisualisering med integrerad storytelling för att analysera och presentera stora mängder statistik och företagsdata. De är idag 8 anställda och har en omsättning på 6 miljoner kronor.

-  Vi vet att vi är det mest innovativa teknik företaget inom statistik, att nu komma med på 33 listan är ett bevis på att även andra ser att vi förändrar spelreglerna inom vår bransch, säger Patrik Lundblad Innovationschef på NComVA.

De två andra bolagen som NComVA tävlade emot var Memoto och LEAD-alumnen XM Reality.

Memoto har utvecklat en liten kamera som fästs på kläderna och som tar en bild var trettionde sekund. Med hjälp av Memotos innovativa webbtjänst och mobilapplikation kan användaren sedan enkelt återuppleva stunderna som fotats, eller söka efter en specifik händelse och dela med sina vänner. Memoto har redan 4000 beställningar på kameran och bolaget är idag 17 anställda.

XMReality har utvecklat en produkt för experthjälp på distans med ett par videoglasögon. Med hjälp av ”augmented reality”- förstärkt verklighet,  kan en tekniker få hjälp av en expert på annan plats som kan peka på saker på sin skärm och bilden av hans händer visar sig i teknikerns bild. Båda kan prata, peka, gestikulera och visa varandra komponenter och verktyg och på så sätt lösa problemet.

NComVA sammarbetar med internationella organisationer som OECD, IMF, EU kommissionen, SCB samt många svenska myndigheter (Pensionsmyndigheten, Boverket, Mf), regionkontor och kommuner och även inom business intelligence tillsammans med Qliktech.

33-listans alla vinnare avslöjas i Stockholm den 16 april.

Mikael Jern, VD NComVA, Tel 070-31 69 002

Patrik Lundblad, Innovationschef, Tel 0702-64  21 24

NComVA är ett LEAD-företag. LEAD är en av Sveriges bästa företagsinkubator som hjälper entreprenörer att bygga bolag snabbare och säkrare. Vi vänder oss till entreprenörer med företag som är innovativa och har potential att expandera. Verktygen för framgång baseras på en strukturerad och kvalitetssäkrad affärsutvecklingsmetodik som grundar sig på en nära och engagerad affärscoachning. LEAD ägs av Linköpings universitet och finansieras därutöver av Norrköping respektive Linköpings kommuner samt Innovationsbron. www.lead.se

NComVA utvecklar avancerad dynamisk webbaserad visualisering för att analysera, kommunicera och presentera stora mängder statistikdata för både lokala och globala aktörer. www.ncomva.com