Svenska innovationssystemet skapar möjligheter för företag att accelerera i USA

På initiativ av Innovationsbron, i samarbete med Vinnova och den svenska företagsinkubatorn LEAD, startas en verksamhet i San Diego, USA som syftar till att etablera och accelerera svenska high-tech start-ups på den amerikanska marknaden

- Etableringen grundar sig i att svenska high-tech start-ups med stor utvecklingspotential måste få en effektiv access till internationella tillväxtmarknader. Det är viktigt, speciellt i dessa tider, att bygga och förstärka broar till t ex tillväxtmarknaden USA och göra konkreta framsteg. Detta är ett konkret och operativt erbjudande med ett starkt brofäste i San Diego, säger Innovationsbrons VD Peter Strömbäck.

Verksamheten som går under namnet Acceleratus är en unik möjlighet för svenska tillväxtföretag att få tillgång till och kontakt med relevanta marknadsaktörer och fysiskt etablera en närvaro i USA. På samma sätt som företagsinkubatorn LEAD driver sin verksamhet kommer bolagen att bli erbjudna individuellt anpassad coachning efter företagets behov, kontorslokaler samt tillgång till industrispecifika nätverk och event.

- USA är av naturliga skäl en mycket intressant marknad för svenska start-ups. Inte bara för dess storlek utan även kulturellt och språkmässigt, och den industriella infrastruktur är mycket lik den svenska, säger Tomas Hagenfeldt från LEAD, som på plats ansvarar för Acceleratus.

Acceleratus kontor är beläget i San Diego bland företag som SALK Institute, QualComm m fl. San Diego är en av de mest expansiva högteknologiska regionerna i USA. Tillgången till riskvilligt kapital är god och regionen är starkt profilerad gentemot industrier som mikroelektronik, medicinteknik, bioteknik och försvarsindustri. Dessutom är avståendet inte långt till Silicon Valley där de ledande företagen i världen inom mjukvaruindustrin befinner sig.

Satsningen är ett led i det arbete som genomförs av Innovationsbron för att kommersialisera och skapa nya och växande företag av svensk forskning och idéer med högt kunskapsinnehåll.

Christian Berger, VD LEAD, tel 0708-77 04 09

Peter Strömbäck, VD Innovationsbron AB, tel 0702-1 9 47 99