Termisk Systemteknik ska stoppa bränder

Termisk Systemteknik ska stoppa bränder

LEAD-företaget Termisk Systemteknik har vunnit upphandlingen av branddetektionssystem till Renova i Göteborg. Systemet ska användas till tidig branddetektion i avfallsbunker. Det sker ca 250 bränder och ca 25 000 ton avfall brinner upp okontrollerat i Sverige per år vid förbränningsanläggningar. Med hjälp av Termisk Systemtekniks system med installerade värmekameror kan dessa bränder förhindras.

Termisk Systemteknik vann upphandlingen mot 3 andra företag då de uppfyllde alla tekniska skallkrav samt kvalificeringskraven.
-Vi har länge letat efter en teknisk lösning för att detektera bränder. Vårt krav är att så tidigt som möjligt upptäcka bränderna samt att risken för falsklarm ska vara låg. Jag är övertygad om att vi kommer att ha ett mycket bättre skydd mot bränder i bunkern och kunna upptäcka bränderna tidigare i framtiden med Termisk Systemtekniks system installerat, säger Peter Lundblad Driftchef Återvinning & Behandling, Renova AB

Denna typ av system som Termisk Systemteknik använder med värmekameror är relativt nya i Sverige.  Anledningen till att man använder en värmekamera för brandlarm är att branden kan upptäckas tidigare då temperaturutvecklingen hos materialet mäts och analyseras kontinuerligt. Detta förebygger bl a; miljöförluster pga okontrollerade utsläpp av dioxin, energiförlust, egendomsförlust och produktionsstillestånd. Värmekameran har även förmågan att se genom rök vilket underlättar brandbekämpningen då det går att se var det brinner i t.ex. en stor rökfylld avfallsbunker.

-Potentialen med denna typ av system är stor i och med att organiskt fast bränsle har blivit en så viktig del av svensk energiproduktion, säger Claes Nelsson Utvecklingschef Termisk Systemteknik. Värmekameran är idag den mest kapabla tekniken för branddetektion i avfalls- och fastbränslelager. Att vi nu får en välrenommerad referenskund som Renova är av stor betydelse för Termisk Systemteknik.

Claes Nelsson, Utvecklingschef Termisk Systemteknik, Tel 0763-690256
Peter Lundblad, Driftchef Återvinning & Behandling, Renova AB, Tel 031-618046

Termisk Systemteknik har med sin bakgrund inom försvarsforskning en djup kunskap om tillämpning av värmekameror och arbetar med infraröd (IR) baserade lösningar för detektion av bränder. Deras system detekterar och övervakar även vatten- och energiläckage i fjärrvärmenät. www.Termisksystemteknik.se

Renova AB är det ledande miljöföretaget i Västsverige inom avfalls- och återvinningsbranschen. Företaget samlar in och behandlar avfall och återvinningsmaterial och erbjuder även rådgivning och utbildning om avfall och miljö till kommuner, skolor och företag. Renova behandlar varje år ca 700 000 ton avfall varav mer än 90 procent går till återvinning av olika slag, bl.a. energiåtervinning. www.renova.se