Trådlös klimatkontroll för kulturbyggnader får prestigefyllt pris

Trådlös klimatkontroll för kulturbyggnader får prestigefyllt pris

SKAPA-stiftelsen och Almi Företagspartner presenterar nu Östergötlands länsvinnare av SKAPA-stipendiet. Forskarna Shaofang Gong, Allan Huynh samt Fredrik Hallgren VD på LEAD-företaget Wiotech AB, står som mottagare av det prestigefyllda priset.

WIOTECH AB är ett avknoppningsföretag från Linköpings universitet, Campus Norrköping, inom IoT (Internet of Things) som idag erbjuder ett komplett trådlöst system för övervakning och styrning av inomhusklimat i byggnader såsom Kyrkor, Museer och liknande kulturbyggnader.

SKAPA-stiftelsen bildades 1985 till Alfred Nobels minne och delar varje år ut SKAPA Utvecklingsstipendium och SKAPA Framtidens Innovatör. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA och Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond.

-  Jag och mina kollegor på Wiotech AB är mycket glada och stolta över att få motta detta pris, säger Fredrik Hallgren VD på Wiotech. Att SKAPA Innovationspris dessutom är instiftat till minne av Alfred Nobel gör ju att det känns extra trevligt.

Juryns motivering ur pressrelease från ALMI företagspartner:

Norrköpingsföretaget Wiotech tilldelas stipendiet för att ha utvecklat produkten CultureBee som optimerar inomhusmiljön och energiförbrukning i kulturbyggnader, exempelvis i kyrkor och i museer. Det är byggnader som vanligtvis slukar stora mängder energi och där det ofta finns stora krav på rätt inomhusklimat. Finessen med CultureBee är att det är ett trådlöst system som därmed är enkelt att installera vilket är av stor betydelse i känsliga kulturbyggnader. CultureBee erbjuder även tjänster som övervakning och styrning.

-  Wiotech är ett spännande bolag vars teknologi öppnar upp för en rad intressanta kommersiella tillämpningar, säger Viktor Månsson, tf VD för LEAD. Att de nu tilldelas SKAPA-priset är ett kvitto på att bolaget har stort potential och vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete med dem.

Priset överlämnas 29 augusti, kl 15:00, i samband med invigningen av Demolamiljön i Strykbrädan, Laxholmstorget 3, Norrköping.

SKAPA-priset är Sveriges största innovationspris. De nationella pristagarna utses bland 24 vinnare på länsnivå. Den nationella prisutdelningen sker 3 oktober vid mässan ”Eget företag” i Stockholm.

Fredrik Hallgren , VD Wiotech, Tel 072-300 88 79, fredrik.hallgren@wiotech.se

Viktor Månsson, tf VD LEAD, Tel 070-856 22 81, viktor.mansson@lead.se

Wiotech är ett LEAD-företag. LEAD är en av Sveriges bästa företagsinkubatorer som hjälper entreprenörer att bygga bolag snabbare och säkrare. Vi vänder oss till entreprenörer med företag som är innovativa och har potential att expandera. Verktygen för framgång baseras på en strukturerad och kvalitetssäkrad affärsutvecklingsmetodik som grundar sig på en nära och engagerad affärscoachning. LEAD ägs av Linköpings universitet och finansieras därutöver av Norrköping respektive Linköpings kommuner samt Almi. www.lead.se

Demola East Sweden skapar möjlighet för företag att med hjälp av studenter utveckla sina idéer till marknadsanpassade lösningar. Skräddarsydda projektgrupper med studenter från olika utbildningar vid Linköpings universitet arbetar under fyra månader för att utveckla de optimala lösningarna.

Bildtext: . Forskaren Shaofang Gong och Fredrik Hallgren VD på LEAD-företaget Wiotech AB. Foto: Klas Earlingh