Marketing Automation - från Buzz till Business

Marketing Automation - när marknadsföring blir lönsam

Som en av de ledande leverantörerna i Sverige inom Marketing Automation och med mångårig erfarenhet av vad svenska marknadsförare har för utmaningar, vet vi mycket väl vad som krävs för att hjälpa marknadsavdelningar att generera kvalificerade leads till sina säljkårer. Många av våra kunder, främst inom B2B har under 2011 initierat och utökat sina satsningar inom Lead Management och Marketing Automation, vilket är mycket glädjande. Nästa år ser vi fram emot att hjälpa fler kunder med att omvandla sin digitala marknadsföring till köpande kunder.

Från Buzz till Business

Tekniska genombrott som fått oss att arbeta på nya effektivare sätt än tidigare har vi sett förr, ett exempel som liknar Marketing Automation är säljstödsprogram (CRM). Ni minns förmodligen lika väl som jag hur alla plötsligt pratade om CRM som något absolut självklart och helt nödvändigt. Sedan gick det fort, från "buzz" till verklighet för många på kort tid och det är precis vad som kommer att hända med Marketing Automation. Om några år kommer de allra flesta bolag sitta med lösningar som syftar till att omvandla digital marknadsföring till kunder. Givetvis är det lika avgörande för välmående företag att hitta nya kunder med hjälp av modern teknik (MA) som det är att ta hand om de men redan har (CRM).

Är ett system lösningen?

Är det viktigt då undrar du kanske? Är det verkligen nödvändigt med ett system till? Nej, systemet i sig är inte viktigt, det som däremot är av största vikt för alla bolag är att fortsätta göra bra affärer och i det perspektivet är det helt nödvändigt att kunna attrahera och omvandla kalla prospects till heta leads som vill bli er lojala kund och ambassadör. Och arbetar du som marknadsförare så är det viktigt av ett skäl till - du kan bevisa effekten av dina insatser.

Slutligen, 2012 är året då Marketing Automation går från Buzz till Business och nu vet du varför!

/Stefan Krafft, stefan.krafft (at) leadsius.com

@stefankrafft