Learnster förvärvar AI-bolaget Kaspian: “Ska återuppfinna kunskapsdelning”

Learnster, Nordens ledande bolag inom Learning Management Systems (LMS), har meddelat ett framgångsrikt företagsförvärv av Kaspian, pionjär inom AI-baserad Knowledge Management. Kaspian grundades 2021 av Albin Aronsson, Carl Magnus Behm och Daniel Lenksjö och har utvecklat en AI-baserad sökmotor för att effektivisera kunskapsdelning i lärande organisationer.

“Förvärvet av Kaspian är ett naturligt nästa steg på resan mot vår mission: att återuppfinna hur människor och organisation delar kunskap. Med Kaspians AI-teknologi fortsätter vi att skapa nya möjligheter för vardagligt lärande. Ett plus ett blir tre, helt enkelt.” säger Mikael Larsson, VD för Learnster.

"Det har varit en otrolig resa att bygga Kaspian och vi är trygga med att tekniken får det bästa möjliga hemmet hos Learnster. De leder vägen i sektorn och vi är övertygade om att de är den långsiktiga vinnaren på marknaden” säger Albin Aronsson, medgrundare av Kaspian.

Kaspian har tidigare tagit in investeringar från tunga aktörer som Silicon Valley-baserade Rackhouse Ventures, lett av före detta Head of Data Science på Uber, Kevin Novak. Även Josefin Landgård, grundaren av Kry och Mantle, har investerat - både privat och genom Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico.

Mikael Larsson,VD Learnster och
Mikael Larsson, VD Learnster och Albin Aronsson, medgrundare av Kaspian

Om Learnster
Learnster är morgondagens Learning Management System (LMS) för lärande organisationer som vill ta kunskapsdelningen till nästa nivå. Learnsters lärplattform har utsetts till Top 20 LMS in the World 2023 och har över 300.000 användare i 30 länder.

Om Kaspian
Kaspian grundades 2021 med målet att effektivisera arbetet inom kunskapsintensiva organisationer. Kaspians unika AI-teknologi har hjälpt framåtlutande organisationer att dela intern kunskap på ett nytänkande sätt.

Mikael Larsson, VD Learnster
mikael.larsson@learnster.com